Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työkuormitus ja palautumisen merkitys myyntityössä

Niiranen, Joanna (2021)

 
Avaa tiedosto
Joanna Niiranen_Työkuormitus ja palatumisen merkitys myyntityössä.pdf (1.070Mt)
Lataukset: 


Niiranen, Joanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä kuormitustekijöitä myynnin parissa työskentelevät kokevat, sekä millaisia keinoja työntekijöillä on käytettävissään palautuakseen työkuormituksesta.

Opinnäytetyön teoriaosuuden pääaiheina käsiteltiin työkuormitusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä ja malleja sekä palautumista ja sitä edistäviä tekijöitä ja malleja. Aineistoa kerättiin tieteellisistä artikkeleista, verkkojulkaisuista, kirjallisuudesta, sekä aiheeseen liittyvistä tutkimuksista. Empiirisessä osuudessa tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa oli kvalitatiivisen menetelmän piirteitä. Empiirisessä osuudessa aineistoa kerättiin kohderyhmälle luodulla kyselylomakkeella, jonka tavoitteena oli löytää mitkä kuormitustekijät sekä palautumisen keinot nousevat esille myyntityöntekijöiden omien kokemuksien pohjalta.

Tutkimustuloksia tarkastellessa kävi ilmi, että myyntityössä työkuormitukseen vaikuttavat tekijät ovat pääosin työntekijästä riippumattomia. Kyselyn pohjalta niitä olivat esimerkiksi johtaminen ja asiakastilanteet. Palautumista koskevissa vastauksissa painottuivat esimerkiksi unen riittävyyden merkitys sekä työstä irrottautumisen tärkeys vapaa-ajalla. Vastauksien pohjalta voidaan päätellä, että työntekijällä itsellään on suuri vastuu palautumisessaan ja sen riittävyydellä. Työntekijä voi vaikuttaa palautumisen edistämiseen löytämällä itselleen sopivat keinot ja toimintatavat.
 
The objective of the study was to discover the crucial factors in the workload that are experienced in sales work. The aim was to discover which are the measures that are usable to recover from workload.

In the theoretical part of this thesis, the material was collected from scientific articles, online publishing, literature, and research that was related to the thesis subject. The empirical part was made by using quantitative research method which also had features of a qualitative research method. In the empirical part the material was collected from questionnaire that was made for people in sales work. The aim was to discover which are the factors in workload and the methods in recovery that the people in sales work are experiencing in their workplace and own life.

The results from this research indicate that the factors which are affecting in sales work are mainly from external factors, for example management and customers. Thus, the employee has more power to affect in their recovery from workload. The results from the recovery shows for example the importance of enough sleep and detachment from work. The employee has the responsibility to find the right measures to use to recover enough and the employee can affect for them by their own actions in their free time.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste