Henkilökunnan näkemyksiä Jokelan vankilan perehdyttämisprosessista ja sen kehittämiskohteista
Behm, Miikka (2021)
Behm, Miikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Jokelan vankilan perehdytysprosessin nykytilan sekä sen kehittämiskohteiden selvittämisen lisäksi tuottaa informatiivinen, helposti päivitettävä ja hyödyllinen perehdytysopas Jokelan vankilan käyttöön. Aihetta tutkittiin henkilöstön näkökulmasta, jotta saatiin mahdollisimman ajantasaista tietoa perehdytysprosessista, siihen mahdollisesti liittyvistä ongelmista ja tarkoituksenmukaisista prosessin kehittämistoimenpiteistä. Jokelan vankila toimi opinnäytetyön tilaajana.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyön orientaatiolla, mikä sisälsi laadullisen aineiston keruun, jonka keskeisimpänä kehittämistehtävänä syntyi perehdytysopas Jokelan vankilan käyttöön. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi perehdytystä käsittelevän teoriatiedon lisäksi Rikosseuraamusalalla painotetut opetus- ja oppimismenetelmiin liittyvät teoriat. Teoriaosuudessa perehdyttämistä käsiteltiin kokonaisvaltaisesti aina suunnitteluvaiheesta seurantavaiheeseen saakka. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Jokelan vankilan valvontahenkilöstöön kuuluvia henkilöitä, joita haastateltiin yksilöhaastatteluin. Yksilöhaastattelut toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä ja niissä pyrittiin kartoittamaan Jokelan vankilan perehdytysprosessin nykytilan lisäksi perehdytysprosessiin liittyviä ongelmakohtia sekä laadukkaan perehdytysoppaan sisältöä ja rakennetta. Aineistoa analysoidessa menetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Opinnäytetyöhön liittyvän kehittämistyön tuotoksina Jokelan vankilan perehdytysprosessin tueksi syntyivät ennakkomateriaali uudelle työntekijälle, perehdytyspassi, perehdytysopas sekä perehdytyksen kehittämistyötä tukeva seurantakysely. Tutkimustuloksista havaittiin perehdytysprosessin nykytilassaan kattavan työhönopastusta, eikä niinkään perehdyttämistä kokonaisuudessaan. Kehittämistyön tuotokset ovat syntyneet tutkimusaineistosta ilmenneiden kehittämiskohteiden seurauksena. Jokelan vankilan perehdytysprosessia voisi edelleen kehittää luomalla perehdytystä tukevia tuotoksia valvontahenkilöstön lisäksi myös muille henkilöstöryhmille sekä tekemällä henkilöstön tietoiseksi uusista, perehdytystä tukevista materiaaleista ja menetelmistä.
Asiasanat: perehdyttäminen, vankila, uusi työntekijä, rikosseuraamusala
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyön orientaatiolla, mikä sisälsi laadullisen aineiston keruun, jonka keskeisimpänä kehittämistehtävänä syntyi perehdytysopas Jokelan vankilan käyttöön. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi perehdytystä käsittelevän teoriatiedon lisäksi Rikosseuraamusalalla painotetut opetus- ja oppimismenetelmiin liittyvät teoriat. Teoriaosuudessa perehdyttämistä käsiteltiin kokonaisvaltaisesti aina suunnitteluvaiheesta seurantavaiheeseen saakka. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Jokelan vankilan valvontahenkilöstöön kuuluvia henkilöitä, joita haastateltiin yksilöhaastatteluin. Yksilöhaastattelut toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä ja niissä pyrittiin kartoittamaan Jokelan vankilan perehdytysprosessin nykytilan lisäksi perehdytysprosessiin liittyviä ongelmakohtia sekä laadukkaan perehdytysoppaan sisältöä ja rakennetta. Aineistoa analysoidessa menetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Opinnäytetyöhön liittyvän kehittämistyön tuotoksina Jokelan vankilan perehdytysprosessin tueksi syntyivät ennakkomateriaali uudelle työntekijälle, perehdytyspassi, perehdytysopas sekä perehdytyksen kehittämistyötä tukeva seurantakysely. Tutkimustuloksista havaittiin perehdytysprosessin nykytilassaan kattavan työhönopastusta, eikä niinkään perehdyttämistä kokonaisuudessaan. Kehittämistyön tuotokset ovat syntyneet tutkimusaineistosta ilmenneiden kehittämiskohteiden seurauksena. Jokelan vankilan perehdytysprosessia voisi edelleen kehittää luomalla perehdytystä tukevia tuotoksia valvontahenkilöstön lisäksi myös muille henkilöstöryhmille sekä tekemällä henkilöstön tietoiseksi uusista, perehdytystä tukevista materiaaleista ja menetelmistä.
Asiasanat: perehdyttäminen, vankila, uusi työntekijä, rikosseuraamusala