Tervetuloa eskariin! Junioreiden vanhemmille suunnattu perehdytys esikouluvuodesta kielikylpypäiväkodissa
Näreikkö, Iiris (2021)
Näreikkö, Iiris
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179036
Tiivistelmä
Tervetuloa eskariin! Junioreiden vanhemmille suunnattu perehdytys esikouluvuodesta kielikylpypäiväkodissa
Tiivistelmä portfoliosta
Portfoliotani varten tein projektin kielikylpypäiväkodissa 5- vuotiaiden lasten huoltajille, jossa järjestin neljä eri teemaista työpajaa Microsoft Teams- sovelluksen kautta. Kaikissa illoissa oli eri teema ja kokonaisuus kulki nimellä Tervetuloa eskariin!. Ajatuksena oli pohjustaa esikouluvuotta edeltävästi 5- vuotiaiden huoltajille, jotta lapset muun muassa saisivat tarvitessaan parhaan mahdollisen tuen ajoissa sekä kaikille löydettäisiin paras mahdollinen koulupolku.
Tavoitteena oli luoda huoltajille kuva esikouluvuoden kulusta päiväkodissamme ja siitä miten kaksikielinen ympäristö vaikuttaa esikouluvuoteen sekä tuen mahdollisuuksista. Suurin osa esikoululaisista pyrkii kaksikieliseen perusopetukseen ja luokalle on pääsykokeet keväisin. Huoltajilla on vuosittain paljon kysymyksiä pääsykokeista ja siitä, miten niihin on hyvä valmistautua. Tätä aihetta halusin myös avata työpajoissa.
Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmasta (Leops) käytin huoltajien havainnointilomaketta löyhästi rakenteena työpajoille. Omasta mielestäni yksi tärkeimmistä kysymyksistä, jota huoltajien tulisi miettiä esikoulu vuoden aikana on: onko kaksikielinen opetus oikea polku lapselleni? Näin ollen projektin tarkoituksena oli myös tarjota erilaisia näkökulmia kaksikielisessä ympäristössä kasvamiseen ja oppimiseen. Tavoitteena oli lisätä ja vahvistaa yhteistyötä huoltajien kanssa. Kieli on isossa roolissa arjessa ja sen näkyvyyden lisääminen huoltajille tuntui itsestä tärkeältä. Apunani käytin muun muassa Erja Sandbergin kirjoittamaa teosta Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
Portfoliossani johdannon jälkeen olen kuvaillut projektin prosessia. Kutsu ja aikataulu Teams- kokouksiin lähetettiin päiväkodinjohtajan pyynnöstä loppujen lopuksi päiväkodin jokaisen ikäryhmän (4-6 vuotiaiden) huoltajille sekä toisen päiväkotiyksikön kaikille huoltajille. Työpajojen jälkeen palautetta kerättiin osallistujilta, kollegoilta, jotka osallistuivat työpajoihin sekä päiväkodin johtajalta, jotta projektin hyötyä voitaisiin kartoittaa ja kehittämistä suunnitella.
Työpajat olivat lopuksi otsikoitu näin:
Työpaja yksi: Tervetuloa eskariin! - alustus ja vuosikello. Työpaja sisälsi ajatuksia siitä miten kaksikielinen esikoulu eroaa suomenkielisestä, mitä, miten ja miksi taitoja kartoitetaan esikoulun alussa ja yhteistyöstä huoltajien kanssa.
Työpaja kaksi: Itsesäätelytaidot: tarkkaavuus, toiminnanohjaus ja tunteiden säätely. Käsittelimme termien määritelmiä, miten haasteet voivat ilmetä päiväkodilla ja miten niitä voi tukea.
Työpaja kolme: Hahmottaminen, matemaattiset ja kielelliset valmiudet. Työpaja sisälsi tietoa siitä, miten hahmottamisen haasteet saattavat ilmetä päiväkodilla. Tarkastelimme myös, millaisia taitoja esikoulussa harjoitellaan matemaattisten ja kielellisten valmiuksien suhteen, ja sitä miten huoltajien vastuulle jää iso osa lapsen äidinkielen tukemisesta kotona. Esikoulun arjessa taidot vahvistuvat suurimmaksi osaksi englannin kielellä.
Työpaja neljä: Tuen muodot: oppilashuolto. Tässä työpajassa käsiteltiin oppilashuollon rakennetta päiväkodilla, kolmiportaista tukea, sekä sitä miten ja keneen kannattaa olla yhteydessä, jos lapsi tai perhe tarvitsee apua.
Seuraavaan kansioon portfoliossani keräsin palautteet osallistujilta, kollegoilta ja päiväkodin johtajalta. Palautteiden perusteella projekti koettiin suurimmaksi osaksi hyödylliseksi. Kehittämisen kohteiksi nousivat työpajoihin suunniteltu käytettävä aika ja työpajojen määrä. Palautteessa toivottiin vähemmän iltoja, mutta pitempi kestoisia ja tuli myös toive, että työpajojen välissä olisi enemmän aikaa. Aiheiden tiivistämistä ehdotettiin myös, mutta muuten työpajat koettiin selkeiksi. Kollegojen palautteessa nousi esiin työpajojen aiheiden tärkeys ja toive siitä, että ne olisivat osa toimintaamme tulevaisuudessa. Päiväkodin johtaja koki työpajat hyödyllisiksi ja sisällön toimivaksi. Hän ehdotti, että osallistujilta kannattaisi kerätä palaute, joka kerran jälkeen ja työpajoista kannattaisi ilmoittaa huoltajille aikaisemmin.
Viimeisessä kansiossa on pohdintaa ja siinä mietin miten hyödynnän palautetta tulevaisuudessa projektin kehittämiseen ja mahdolliseen uudelleen toteuttamiseen. Mietin myös omaa kokemusta ja sitä mitä opin ja miten käytän oppimaani projektin kehittämisessä. Projektin kehittämisestä puhumme vielä päiväkodin johtajan ja työyhteisön kanssa kesäkuussa, miettien projektin tulevaisuutta. Viimeiseksi olen vielä koonnut lähteet lähdeluetteloon.
Tiivistelmä portfoliosta
Portfoliotani varten tein projektin kielikylpypäiväkodissa 5- vuotiaiden lasten huoltajille, jossa järjestin neljä eri teemaista työpajaa Microsoft Teams- sovelluksen kautta. Kaikissa illoissa oli eri teema ja kokonaisuus kulki nimellä Tervetuloa eskariin!. Ajatuksena oli pohjustaa esikouluvuotta edeltävästi 5- vuotiaiden huoltajille, jotta lapset muun muassa saisivat tarvitessaan parhaan mahdollisen tuen ajoissa sekä kaikille löydettäisiin paras mahdollinen koulupolku.
Tavoitteena oli luoda huoltajille kuva esikouluvuoden kulusta päiväkodissamme ja siitä miten kaksikielinen ympäristö vaikuttaa esikouluvuoteen sekä tuen mahdollisuuksista. Suurin osa esikoululaisista pyrkii kaksikieliseen perusopetukseen ja luokalle on pääsykokeet keväisin. Huoltajilla on vuosittain paljon kysymyksiä pääsykokeista ja siitä, miten niihin on hyvä valmistautua. Tätä aihetta halusin myös avata työpajoissa.
Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmasta (Leops) käytin huoltajien havainnointilomaketta löyhästi rakenteena työpajoille. Omasta mielestäni yksi tärkeimmistä kysymyksistä, jota huoltajien tulisi miettiä esikoulu vuoden aikana on: onko kaksikielinen opetus oikea polku lapselleni? Näin ollen projektin tarkoituksena oli myös tarjota erilaisia näkökulmia kaksikielisessä ympäristössä kasvamiseen ja oppimiseen. Tavoitteena oli lisätä ja vahvistaa yhteistyötä huoltajien kanssa. Kieli on isossa roolissa arjessa ja sen näkyvyyden lisääminen huoltajille tuntui itsestä tärkeältä. Apunani käytin muun muassa Erja Sandbergin kirjoittamaa teosta Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
Portfoliossani johdannon jälkeen olen kuvaillut projektin prosessia. Kutsu ja aikataulu Teams- kokouksiin lähetettiin päiväkodinjohtajan pyynnöstä loppujen lopuksi päiväkodin jokaisen ikäryhmän (4-6 vuotiaiden) huoltajille sekä toisen päiväkotiyksikön kaikille huoltajille. Työpajojen jälkeen palautetta kerättiin osallistujilta, kollegoilta, jotka osallistuivat työpajoihin sekä päiväkodin johtajalta, jotta projektin hyötyä voitaisiin kartoittaa ja kehittämistä suunnitella.
Työpajat olivat lopuksi otsikoitu näin:
Työpaja yksi: Tervetuloa eskariin! - alustus ja vuosikello. Työpaja sisälsi ajatuksia siitä miten kaksikielinen esikoulu eroaa suomenkielisestä, mitä, miten ja miksi taitoja kartoitetaan esikoulun alussa ja yhteistyöstä huoltajien kanssa.
Työpaja kaksi: Itsesäätelytaidot: tarkkaavuus, toiminnanohjaus ja tunteiden säätely. Käsittelimme termien määritelmiä, miten haasteet voivat ilmetä päiväkodilla ja miten niitä voi tukea.
Työpaja kolme: Hahmottaminen, matemaattiset ja kielelliset valmiudet. Työpaja sisälsi tietoa siitä, miten hahmottamisen haasteet saattavat ilmetä päiväkodilla. Tarkastelimme myös, millaisia taitoja esikoulussa harjoitellaan matemaattisten ja kielellisten valmiuksien suhteen, ja sitä miten huoltajien vastuulle jää iso osa lapsen äidinkielen tukemisesta kotona. Esikoulun arjessa taidot vahvistuvat suurimmaksi osaksi englannin kielellä.
Työpaja neljä: Tuen muodot: oppilashuolto. Tässä työpajassa käsiteltiin oppilashuollon rakennetta päiväkodilla, kolmiportaista tukea, sekä sitä miten ja keneen kannattaa olla yhteydessä, jos lapsi tai perhe tarvitsee apua.
Seuraavaan kansioon portfoliossani keräsin palautteet osallistujilta, kollegoilta ja päiväkodin johtajalta. Palautteiden perusteella projekti koettiin suurimmaksi osaksi hyödylliseksi. Kehittämisen kohteiksi nousivat työpajoihin suunniteltu käytettävä aika ja työpajojen määrä. Palautteessa toivottiin vähemmän iltoja, mutta pitempi kestoisia ja tuli myös toive, että työpajojen välissä olisi enemmän aikaa. Aiheiden tiivistämistä ehdotettiin myös, mutta muuten työpajat koettiin selkeiksi. Kollegojen palautteessa nousi esiin työpajojen aiheiden tärkeys ja toive siitä, että ne olisivat osa toimintaamme tulevaisuudessa. Päiväkodin johtaja koki työpajat hyödyllisiksi ja sisällön toimivaksi. Hän ehdotti, että osallistujilta kannattaisi kerätä palaute, joka kerran jälkeen ja työpajoista kannattaisi ilmoittaa huoltajille aikaisemmin.
Viimeisessä kansiossa on pohdintaa ja siinä mietin miten hyödynnän palautetta tulevaisuudessa projektin kehittämiseen ja mahdolliseen uudelleen toteuttamiseen. Mietin myös omaa kokemusta ja sitä mitä opin ja miten käytän oppimaani projektin kehittämisessä. Projektin kehittämisestä puhumme vielä päiväkodin johtajan ja työyhteisön kanssa kesäkuussa, miettien projektin tulevaisuutta. Viimeiseksi olen vielä koonnut lähteet lähdeluetteloon.