Liiketalouden projektiopinnoissa työskentelevän uuden ohjaajan perehdytysoppaan suunnittelu ja toteutus
Weckman, Nina (2021)
Weckman, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189226
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja tuottaa liiketalouden projekteja ohjaavalle lehtorille perehdytysohjelma ja -materiaalit. Tarkoituksena on tuottaa perehdytysmateriaalien kokonaisuus, jonka avulla perehdytys on sekä perehdyttäjille että perehtyjälle selkeästi muotoiltu suunnitelma ja tehtävänkuvaus. Perehdytysohjelma on myös räätälöitävissä yksilöllisesti kunkin perehtyjän osaamisen ja tarpeiden mukaisesti. Myös tulevaisuuden tarpeet ja perehdytysohjelman päivittämisen mahdollisuus huomioidaan materiaaleja kehitettäessä. Opinnäytetyössä yhdistyvät sekä tutkimuksellinen että toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Laurea-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyössä toteutettiin teemahaastatteluita, joiden avulla kartoitettiin sekä perehdyttäjien että perehtyjien toiveita, tavoitteita ja haasteita perehdytykseen liittyen. Samalla selvitettiin, minkälaista perehdytysmateriaalia toivotaan kehitettävän tämän opinnäytetyön yhteydessä. Teemahaastattelujen keskeisinä tuloksina löydettiin konkreettisia tarpeita, esimerkiksi projektin elinkaareen sitoutuva perehdytyssuunnitelma.
Opinnäytetyön toiminnallista osuutta tukeva tietoperusta käsitteli henkilöstöstrategiaa, henkilöstöjohtamista, perehdytystä ja perehdytyksen kehittämistä. Toiminnallisessa osuudessa laadittiin sähköinen perehdytyskansio Teams-työtilaan, jonne tallennettiin kaikki tuotetut perehdytysmateriaalit. Tulevaisuudessa jokaiselle uudelle perehtyjälle avataan Teams-työtilaan oma kanava, jolloin perehtyjän yksilölliset tarpeet tulee huomioiduiksi. Samaan aikaan tavoitteena oli koota kaikki projektijohtamisen ohjaukseen tarvittavat materiaalit yhteen paikkaan perehdyttäjän ja perehtyjän saataville.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajalle selkeä perehdytysohjelma ja -aikataulu sekä konkreettinen, sähköinen perehdytyskansio perehdytysmateriaaleineen. Näiden lisäksi opinnäytetyöhön kirjattiin kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia Teams-perehdytyskansion jatkokehittämiseen ja uuden sisällön tuottamiseen. Kehitysehdotuksena opinnäytetyössä mainitaan muun muassa Teams-perehdytyskansion täydentäminen ohjeilla, jotka liittyvät ohjaajan muihin töihin, esimerkiksi opiskelijatuutorointiin ja opinnäytetöiden ohjaamiseen.
Opinnäytetyössä toteutettiin teemahaastatteluita, joiden avulla kartoitettiin sekä perehdyttäjien että perehtyjien toiveita, tavoitteita ja haasteita perehdytykseen liittyen. Samalla selvitettiin, minkälaista perehdytysmateriaalia toivotaan kehitettävän tämän opinnäytetyön yhteydessä. Teemahaastattelujen keskeisinä tuloksina löydettiin konkreettisia tarpeita, esimerkiksi projektin elinkaareen sitoutuva perehdytyssuunnitelma.
Opinnäytetyön toiminnallista osuutta tukeva tietoperusta käsitteli henkilöstöstrategiaa, henkilöstöjohtamista, perehdytystä ja perehdytyksen kehittämistä. Toiminnallisessa osuudessa laadittiin sähköinen perehdytyskansio Teams-työtilaan, jonne tallennettiin kaikki tuotetut perehdytysmateriaalit. Tulevaisuudessa jokaiselle uudelle perehtyjälle avataan Teams-työtilaan oma kanava, jolloin perehtyjän yksilölliset tarpeet tulee huomioiduiksi. Samaan aikaan tavoitteena oli koota kaikki projektijohtamisen ohjaukseen tarvittavat materiaalit yhteen paikkaan perehdyttäjän ja perehtyjän saataville.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajalle selkeä perehdytysohjelma ja -aikataulu sekä konkreettinen, sähköinen perehdytyskansio perehdytysmateriaaleineen. Näiden lisäksi opinnäytetyöhön kirjattiin kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia Teams-perehdytyskansion jatkokehittämiseen ja uuden sisällön tuottamiseen. Kehitysehdotuksena opinnäytetyössä mainitaan muun muassa Teams-perehdytyskansion täydentäminen ohjeilla, jotka liittyvät ohjaajan muihin töihin, esimerkiksi opiskelijatuutorointiin ja opinnäytetöiden ohjaamiseen.