Oma riista -palvelun kehittämistarpeiden tunnistaminen
Nousiainen, Jarno (2021)
Nousiainen, Jarno
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105128392
Tiivistelmä
Toimeksiantaja Suomen Riistakeskus on valtion laitos, joka vastaa riistahallintolain sille asettamista tehtävis-tä. Oma riista on sovellus, joka toimii tietokone- ja mobiilisovelluksena. Sovellus on tarkoitettu laajaan ja monipuoliseen käyttöön riistatieto- ja lupahallinnoinnissa ja sen toteuttamisesta ja ylläpidosta vastaa Suo-men riistakeskus. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa siitä, miten hyvin riistanhoitoyhdistyk-sien avainhenkilöiden vaatimukset jokapäiväisessä käytössä kohtaavat Oma riista -palvelun tarjoaman käyt-tökokemuksen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, joka sisälsi piirteitä sekä laadullisesta (kvalitatiivinen), että määrällisestä (kvantitatiivinen) tutkimuksesta jälkimmäistä painottaen. Opinnäytetyö tukeutuu teoreet-tiselta osaltaan sovelluksien kehittämisen tutkimuksiin ja lainsäädännön näkökulmaan julkisten digitaalisten palveluiden tarjoamisesta. Tutkimuskyselyn kohteena olivat riistanhoitoyhdistysten toimihenkilöt Pohjois-Savon alueelta ja tutkimuksen tärkeänä tavoitteena oli saada pohjatieto tämän ryhmän sovelluksen käyttö-edellytyksien parantamiseen.
Tutkimus toteutettiin ja analysoitiin Webropol -kyselyohjelmalla. Kysely sisälsi 12 monivalintakysymystä ja yhden avoimen vastausvaihtoehdon. Lisäksi kyselyä täydennettiin Oma riista -palvelun projektipäällikön haastattelulla avoimien kommenttien pohjalta. Kysymykset toimitettiin 23 riistanhoitoyhdistykseen toimin-nanohjaajille, ammunnanvalvojille, metsästäjätutkinnon vastaanottajille, metsästyksen valvojille sekä riis-tanhoitoyhdistyksien edustajille riistavahinkokatselmuksissa. Vastauksia kerättiin 119 ja suurimpana vastaa-jaryhmänä olivat ammunnanvalvojat.
Tulokset kertovat laajasta tyytyväisyydestä palveluun epätyytyväisyyden jäädessä marginaaliseksi osioksi vastauksien kokonaisuudessa. Tuloksien pohjalta oli mahdollista koostaa toimiva SWOT-analyysi hyödynnet-täväksi sovelluksen kehitystyössä. Oma riista -palvelun toimihenkilökäyttäjät ovat pääsääntöisesti varttu-neempaa yli 50-vuotiasta väestönosaa, edustaen melko hyvin metsästäjäkuntaa kokonaisuudessaan. Käyttö onnistuu vastausten perusteella ongelmitta ja sujuvasti, kehittämiskohteiden ollessa minimaalisella tasolla. Juridisesta näkökannasta laadukkaan julkisen palvelun määritelmän täyttämistä varten mobiili – ja verkko-palveluversiota pitäisi yhtenäistää. Tämä opinnäytetyö antaa pohjan jatkotutkimuksille kohteena olevan palvelun osalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, joka sisälsi piirteitä sekä laadullisesta (kvalitatiivinen), että määrällisestä (kvantitatiivinen) tutkimuksesta jälkimmäistä painottaen. Opinnäytetyö tukeutuu teoreet-tiselta osaltaan sovelluksien kehittämisen tutkimuksiin ja lainsäädännön näkökulmaan julkisten digitaalisten palveluiden tarjoamisesta. Tutkimuskyselyn kohteena olivat riistanhoitoyhdistysten toimihenkilöt Pohjois-Savon alueelta ja tutkimuksen tärkeänä tavoitteena oli saada pohjatieto tämän ryhmän sovelluksen käyttö-edellytyksien parantamiseen.
Tutkimus toteutettiin ja analysoitiin Webropol -kyselyohjelmalla. Kysely sisälsi 12 monivalintakysymystä ja yhden avoimen vastausvaihtoehdon. Lisäksi kyselyä täydennettiin Oma riista -palvelun projektipäällikön haastattelulla avoimien kommenttien pohjalta. Kysymykset toimitettiin 23 riistanhoitoyhdistykseen toimin-nanohjaajille, ammunnanvalvojille, metsästäjätutkinnon vastaanottajille, metsästyksen valvojille sekä riis-tanhoitoyhdistyksien edustajille riistavahinkokatselmuksissa. Vastauksia kerättiin 119 ja suurimpana vastaa-jaryhmänä olivat ammunnanvalvojat.
Tulokset kertovat laajasta tyytyväisyydestä palveluun epätyytyväisyyden jäädessä marginaaliseksi osioksi vastauksien kokonaisuudessa. Tuloksien pohjalta oli mahdollista koostaa toimiva SWOT-analyysi hyödynnet-täväksi sovelluksen kehitystyössä. Oma riista -palvelun toimihenkilökäyttäjät ovat pääsääntöisesti varttu-neempaa yli 50-vuotiasta väestönosaa, edustaen melko hyvin metsästäjäkuntaa kokonaisuudessaan. Käyttö onnistuu vastausten perusteella ongelmitta ja sujuvasti, kehittämiskohteiden ollessa minimaalisella tasolla. Juridisesta näkökannasta laadukkaan julkisen palvelun määritelmän täyttämistä varten mobiili – ja verkko-palveluversiota pitäisi yhtenäistää. Tämä opinnäytetyö antaa pohjan jatkotutkimuksille kohteena olevan palvelun osalta.