“Oiskohan mulla tullut yks mental breakdown koko aikana” : Verkkososionomiopiskelijoiden kokemuksia sosiaalisesta hyvinvoinnista covid-19-pandemian aikana
Blomster, Siru; Markkula, Mari (2021)
Blomster, Siru
Markkula, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja tehdä näkyväksi covid-19-pandemian vaikutuksia verkkososionomiopiskelijoiden kokemaan sosiaaliseen hyvinvointiin. Toteutimme opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Laurean verkkososionomiopiskelijoiden kanssa. Opinnäytetyö tukee Laurean ammattikorkeakoulun tavoitetta oppilaiden hyvinvoinnin edistämisestä, sekä antaa ymmärrystä verkko-opiskelijoiden sosiaalisen hyvinvoinnin tekijöistä ja näiden elementtien puuttumisen tai horjumisen vaikutuksista.
Covid-19-pandemia on vaikuttanut kaikkiin monin eri tavoin ja halusimme tutkia, miten korona on vaikuttanut verkkososionomiopiskelijoiden kokemaan sosiaaliseen hyvinvointiin. Kiinnostuksemme opiskelijoiden kokemaan sosiaaliseen hyvinvointiin heräsi, sillä verkko-opinnot toteutetaan pääasiassa ilman fyysisiä sosiaalisia kokemuksia, lähtökohtaisesti itsenäisesti ja verkkovuorovaikutuksen välityksellä. Tämän lisäksi koronapandemia on globaali ja ilmiönä uusi, ja sen sosiaalisia vaikutuksia ei vielä kokonaisuudessaan tiedetä.
Tutkimusaineisto pohjautui viiden verkkososionomiopiskelijan haastatteluun. Pienryhmähaastattelu toteutettiin verkossa puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Teemat perustuivat sosiaalisen hyvinvoinnin ympärille. Haastattelu litteroitiin ja aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastattelun vastaukset luokiteltiin sosiaalisen hyvinvoinnin teemojen mukaan, joista nostettiin esille haastateltavien kokemuksia covid-19 vaikutuksista sosiaaliseen hyvinvointiin.
Tulosten mukaan covid-19-pandemia ja rajoitustoimenpiteet ovat vaikuttaneet sosionomiopiskelijoiden jokaiseen sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueeseen. Koronan vaikutukset olivat enemmän sosiaalista hyvinvointia heikentäviä, kuin vahvistavia. Merkittävimmin koronan koettiin vaikuttaneen sosiaalisiin suhteisiin. Opintojen edistymiseen koronan ei koettu vaikuttaneen, mutta opetuksen laadun koettiin heikentyneen. Työelämässä hyvinvointia kuormittavia tekijöitä olivat koronarajoitukset ja koronaan liittyvät toimenpiteet. Koronan koettiin vaikuttavan merkittävästi osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen, erityisesti sosiaalisten suhteiden ja sosiaalisten tapahtumien rajoitusten vuoksi. Vaikuttamisen mahdollisuudet koettiin olevan olemattomia tai erittäin suppeita. Tuloksista voidaan todeta, että covid-19-pandemia on vaikuttanut sosionomiopiskelijoiden sosiaaliseen hyvinvointiin negatiivisesti.
Covid-19-pandemia on vaikuttanut kaikkiin monin eri tavoin ja halusimme tutkia, miten korona on vaikuttanut verkkososionomiopiskelijoiden kokemaan sosiaaliseen hyvinvointiin. Kiinnostuksemme opiskelijoiden kokemaan sosiaaliseen hyvinvointiin heräsi, sillä verkko-opinnot toteutetaan pääasiassa ilman fyysisiä sosiaalisia kokemuksia, lähtökohtaisesti itsenäisesti ja verkkovuorovaikutuksen välityksellä. Tämän lisäksi koronapandemia on globaali ja ilmiönä uusi, ja sen sosiaalisia vaikutuksia ei vielä kokonaisuudessaan tiedetä.
Tutkimusaineisto pohjautui viiden verkkososionomiopiskelijan haastatteluun. Pienryhmähaastattelu toteutettiin verkossa puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Teemat perustuivat sosiaalisen hyvinvoinnin ympärille. Haastattelu litteroitiin ja aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastattelun vastaukset luokiteltiin sosiaalisen hyvinvoinnin teemojen mukaan, joista nostettiin esille haastateltavien kokemuksia covid-19 vaikutuksista sosiaaliseen hyvinvointiin.
Tulosten mukaan covid-19-pandemia ja rajoitustoimenpiteet ovat vaikuttaneet sosionomiopiskelijoiden jokaiseen sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueeseen. Koronan vaikutukset olivat enemmän sosiaalista hyvinvointia heikentäviä, kuin vahvistavia. Merkittävimmin koronan koettiin vaikuttaneen sosiaalisiin suhteisiin. Opintojen edistymiseen koronan ei koettu vaikuttaneen, mutta opetuksen laadun koettiin heikentyneen. Työelämässä hyvinvointia kuormittavia tekijöitä olivat koronarajoitukset ja koronaan liittyvät toimenpiteet. Koronan koettiin vaikuttavan merkittävästi osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen, erityisesti sosiaalisten suhteiden ja sosiaalisten tapahtumien rajoitusten vuoksi. Vaikuttamisen mahdollisuudet koettiin olevan olemattomia tai erittäin suppeita. Tuloksista voidaan todeta, että covid-19-pandemia on vaikuttanut sosionomiopiskelijoiden sosiaaliseen hyvinvointiin negatiivisesti.