Lean-muutoksen johtaminen ja 5S-menetelmän käyttöönotto
Hyyryläinen, Juha (2021)
Hyyryläinen, Juha
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148693
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tilaajayritykselle kehittämistehtävänä, jonka tavoitteena oli yrityksen tuotannon laadun ja tehokkuuden parantaminen. Kehittämistehtävä rajattiin työn tilaajan toimihenkilöiden lean-kulttuurimuutoksen johtamisosaamisen kehittämiseen sekä yrityksen tuotantoprosessiin, jonka tarpeisiin suunniteltiin 5S-menetelmäopas ja sähköinen auditointilomake. Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta yläkäsitteestä: laatu ja muutosjohtaminen. Tutkimusongelma oli: mitä lean-ajattelu on ja miksi organisaation tulisi ottaa käyttöön 5S-menetelmä sekä miten muutosta kohti lean-organisaatiota tulisi johtaa.
Laadun kehittäminen on pohjimmiltaan asiakastyytyväisyyden parantamista ja asiakkaan ääni on aina laadun lähtökohtana. Lean-ajattelun äärimmäinen tavoite on tuottaa asiakkaalle täydellistä laatua täydellisen arvonlisäysprosessin kautta, jossa ei ole lainkaan hukkaa. Lean-ajattelu on kehitetty japanilaisen autoteollisuuden käyttöön toisen maailmansodan jälkeisenä lama-aikana tilanteessa, jossa resurssit olivat niukat ja tarve tehostaa yritysten toimintaa oli suuri. Lean-ajattelussa työn tuottavuus ja laadun parantaminen perustuvat hukkaprosessien poistamiseen. 5S-menetelmä on yksi keskeisistä lean-johtamisen työkaluista. 5S-työkalu on alun perin kehitetty Toyotan autotehtaiden tarpeisiin parantamaan siisteyttä ja työturvallisuutta. 5S on lyhennelmä viidestä japaninkielisestä sanasta: Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu ja Shitsuke.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ja kehittämismenetelmänä tapaustutkimusta. Tämä työ sisältää piirteitä myös konstruktiivisesta tutkimuksesta. Kehittämistyön tietoperusta on kerätty alan tieteellisiin ja muuten vaikuttaviin lähteisiin viitaten. Tässä työssä käytettiin luotettavia lähteitä sekä tietokantoja. Lähteet rajoittuivat niihin, joita oli saatavilla työtä tehdessä. Lähteitä haettiin systemaattisesti ja löydettyä aineistoa arvioitiin kriittisesti ennen niiden valitsemista tai hylkäämistä. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla ja aineistoa analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Kehittämistehtävän tuotoksena syntynyt 5S-menetelmäopas ja auditointilomake tehtiin aktiivisessa vuorovaikutuksessa kohdeyrityksen kanssa. Opinnäytetyön tilaaja sekä työn toiminnallinen osuus sisältäen avoimet haastattelut on salassa pidettävä, eikä niitä julkaista tässä työssä.
Lean-ajattelu muodostaa yritykselle kokonaisen käyttöjärjestelmän, joka ei pelkästään koostu työkaluista, vaan sisältää myös organisaation jatkuvan oppimisen, ihmisten kunnioittamisen ja pitkän aikavälin johtamisfilosofian. Lean-ajattelu parantaa organisaation suorituskykyä ja luo rakennetta muutosprosesseille, sillä siinä korostuu jatkuva parantaminen sekä koko työyhteisön osallistuminen ongelmanratkaisuun. Työssä esitettyä muutosjohtamisen teoriaa voidaan käyttää organisaatioiden muutosprosessien apuna toimialasta riippumatta. Opinnäytetyön tuotos hyödyntää kohdeyritystä parantamaan kilpailukykyään kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa kehittää johtamista lean-oppien kautta ja lisää henkilöstön mahdollisuuksia osallistua yrityksen toimintaan. Toinen tapa kehittää organisaation käytännön prosesseja asiakaskeskeisestä näkökulmasta 5S-menetelmän avulla. Lisätutkimuksen aiheita voisi olla esimerkiksi yrityksen kannat-tavuuden, työturvallisuuden tai asiakastyytyväisyyden muutosten vertailu ja analysointi.
5S-menetelmän onnistunut käyttöönotto edellyttää muutosjohtajalta lean-ajatteluun perehtymistä. Tämän työn raportti kirjoitettiin sellaiseen muotoon, että se sisältää johtajan perehtymiseen tarvittavat keskeiset asiat.
Laadun kehittäminen on pohjimmiltaan asiakastyytyväisyyden parantamista ja asiakkaan ääni on aina laadun lähtökohtana. Lean-ajattelun äärimmäinen tavoite on tuottaa asiakkaalle täydellistä laatua täydellisen arvonlisäysprosessin kautta, jossa ei ole lainkaan hukkaa. Lean-ajattelu on kehitetty japanilaisen autoteollisuuden käyttöön toisen maailmansodan jälkeisenä lama-aikana tilanteessa, jossa resurssit olivat niukat ja tarve tehostaa yritysten toimintaa oli suuri. Lean-ajattelussa työn tuottavuus ja laadun parantaminen perustuvat hukkaprosessien poistamiseen. 5S-menetelmä on yksi keskeisistä lean-johtamisen työkaluista. 5S-työkalu on alun perin kehitetty Toyotan autotehtaiden tarpeisiin parantamaan siisteyttä ja työturvallisuutta. 5S on lyhennelmä viidestä japaninkielisestä sanasta: Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu ja Shitsuke.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ja kehittämismenetelmänä tapaustutkimusta. Tämä työ sisältää piirteitä myös konstruktiivisesta tutkimuksesta. Kehittämistyön tietoperusta on kerätty alan tieteellisiin ja muuten vaikuttaviin lähteisiin viitaten. Tässä työssä käytettiin luotettavia lähteitä sekä tietokantoja. Lähteet rajoittuivat niihin, joita oli saatavilla työtä tehdessä. Lähteitä haettiin systemaattisesti ja löydettyä aineistoa arvioitiin kriittisesti ennen niiden valitsemista tai hylkäämistä. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla ja aineistoa analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Kehittämistehtävän tuotoksena syntynyt 5S-menetelmäopas ja auditointilomake tehtiin aktiivisessa vuorovaikutuksessa kohdeyrityksen kanssa. Opinnäytetyön tilaaja sekä työn toiminnallinen osuus sisältäen avoimet haastattelut on salassa pidettävä, eikä niitä julkaista tässä työssä.
Lean-ajattelu muodostaa yritykselle kokonaisen käyttöjärjestelmän, joka ei pelkästään koostu työkaluista, vaan sisältää myös organisaation jatkuvan oppimisen, ihmisten kunnioittamisen ja pitkän aikavälin johtamisfilosofian. Lean-ajattelu parantaa organisaation suorituskykyä ja luo rakennetta muutosprosesseille, sillä siinä korostuu jatkuva parantaminen sekä koko työyhteisön osallistuminen ongelmanratkaisuun. Työssä esitettyä muutosjohtamisen teoriaa voidaan käyttää organisaatioiden muutosprosessien apuna toimialasta riippumatta. Opinnäytetyön tuotos hyödyntää kohdeyritystä parantamaan kilpailukykyään kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa kehittää johtamista lean-oppien kautta ja lisää henkilöstön mahdollisuuksia osallistua yrityksen toimintaan. Toinen tapa kehittää organisaation käytännön prosesseja asiakaskeskeisestä näkökulmasta 5S-menetelmän avulla. Lisätutkimuksen aiheita voisi olla esimerkiksi yrityksen kannat-tavuuden, työturvallisuuden tai asiakastyytyväisyyden muutosten vertailu ja analysointi.
5S-menetelmän onnistunut käyttöönotto edellyttää muutosjohtajalta lean-ajatteluun perehtymistä. Tämän työn raportti kirjoitettiin sellaiseen muotoon, että se sisältää johtajan perehtymiseen tarvittavat keskeiset asiat.