Varjostimien sekä efektien toteutus ja käyttö Godot Engine -pelimoottorissa
Saajanne, Miika (2021)
Saajanne, Miika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105178886
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on jatkoa peliprojekti Litter Runille. Työn tarkoituksena oli tutkia, kuinka Godot Engine toimii yleisellä tasolla ja kuinka siinä voidaan toteuttaa varjostimia tai efektejä. Opinnäytetyössä käytettiin pelimoottorin versiota Godot Engine 3.2.3. Työssä keskityttiin kaksiulotteisten efektien luomiseen.
Godot Engine on pelimoottori, jolla voi toteuttaa kaksiulotteisia sekä kolmeulotteisia pelejä. Pelimoottoria voi käyttää kaikilla tunnetuimmilla käyttöjärjestelmillä, sekä sillä voi toteuttaa pelejä tietokoneen lisäksi puhelimelle Android sekä IOS-käyttöjärjestelmille. Pelimoottori tukee useampaa ohjelmointikieltä, ja vielä useampaa voidaan käyttää yhteisön tukemilla ohjelmointikielillä. Pelimoottorin suositellut ohjelmointikielet ovat pelimoottorin omat GDScript ja VisualScript. Varjostinohjelmointiin pelimoottori tarjoaa GLSL ES 3.0:n kaltaisen varjostinohjelmointikielen sekä visuaalisen ohjelmointikielen. Varjostinohjelmointikielet ovat vielä hieman puutteellisia.
Litter Run on hyötypeli, ja se edustaa tasoloikka- ja seikkailugenrejä. Pelissä on tarkoituksena löytää erilaisia roskia, joista pelaaja voi niitä löydettyään lukea niiden haitoista ympäristössä. Peliin toteutetut efektit on suunniteltu ajatellen ympäristöä. Kaksi efektiä on luonnollisia ilmiöitä ja kolmas efekti on ihmisen tuottamaa saastetta. Varjostinohjelmointi on pelinkehittäjän hyvin hyödyllistä opetella. Pelejä voidaan elävöittää niiden avulla jopa niin paljon, että peli muistetaan ainoastaan sen upeista varjoista ja heijastuksista. Kaksiulotteisissa peleissä pelinkehittäjä voi opetella vain muutaman tekniikan, joita muokkaamalla voidaan luoda erilaisia efektejä tai varjostimia.
Godot Engine on pelimoottori, jolla voi toteuttaa kaksiulotteisia sekä kolmeulotteisia pelejä. Pelimoottoria voi käyttää kaikilla tunnetuimmilla käyttöjärjestelmillä, sekä sillä voi toteuttaa pelejä tietokoneen lisäksi puhelimelle Android sekä IOS-käyttöjärjestelmille. Pelimoottori tukee useampaa ohjelmointikieltä, ja vielä useampaa voidaan käyttää yhteisön tukemilla ohjelmointikielillä. Pelimoottorin suositellut ohjelmointikielet ovat pelimoottorin omat GDScript ja VisualScript. Varjostinohjelmointiin pelimoottori tarjoaa GLSL ES 3.0:n kaltaisen varjostinohjelmointikielen sekä visuaalisen ohjelmointikielen. Varjostinohjelmointikielet ovat vielä hieman puutteellisia.
Litter Run on hyötypeli, ja se edustaa tasoloikka- ja seikkailugenrejä. Pelissä on tarkoituksena löytää erilaisia roskia, joista pelaaja voi niitä löydettyään lukea niiden haitoista ympäristössä. Peliin toteutetut efektit on suunniteltu ajatellen ympäristöä. Kaksi efektiä on luonnollisia ilmiöitä ja kolmas efekti on ihmisen tuottamaa saastetta. Varjostinohjelmointi on pelinkehittäjän hyvin hyödyllistä opetella. Pelejä voidaan elävöittää niiden avulla jopa niin paljon, että peli muistetaan ainoastaan sen upeista varjoista ja heijastuksista. Kaksiulotteisissa peleissä pelinkehittäjä voi opetella vain muutaman tekniikan, joita muokkaamalla voidaan luoda erilaisia efektejä tai varjostimia.