Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjelmointipelin suunnittelu peruskoulutasolle

Kukko, Ronja (2021)

 
Avaa tiedosto
Kukko_Ronja.pdf (818.8Kt)
Lataukset: 


Kukko, Ronja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105179055
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perehtyi ohjelmoinnin opetukseen ja sitä opettavan pelin suunnitteluun. Tavoitteena oli kehitellä kehykset ohjelmointia opettavalle pelille, jota voisi käyttää peruskouluissa mahdollisimman vaivatta. Työ alkoi teorian kokoamisella, jolloin selvitettiin muun muassa syitä siihen, miksi Opetushallitus asetti aiheen alkavan pakollisena 2016. Tämän lisäksi perehdyttiin erilaisiin hahmottamisen ja oppimisen vaikeuksiin, lasten mahdollisuuksiin käyttää mobiililaitteita sekä pelien hyötyihin opetuksessa.
Syitä ohjelmoinnin lisäämiselle on monia, yhtenä se, että Suomessa on pulaa osaajista. Eräs toinen tekijä oli se, että maailma ympärillämme rakentuu yhä enemmän teknologian ympärille. Kouluille on jätetty paljon valinnan varaa opetuksen saralla, sillä esimerkiksi opetettavaa ohjelmointikieltä taikka käytettäviä välineitä ei ole ohjeistettu. Ohjelmoinnin opetusta varten on kuitenkin monenlaisia välineitä, myös pelejä, ja pelit ovat olleet osa muutakin opetusta jo pitkään, joten aiheeseen liittyvän pelin tuominen osaksi opetusta ei ole uutta.

Työn aikana nousi esiin, että itse peliä suunniteltaessa on hyvä ottaa huomioon monia eri seikkoja, kuten se, että opettajilta ei vaadita ohjelmoinnin opettelua esimerkiksi kurssien kautta. Tämän vuoksi pelin on sovelluttava käytettäväksi myös ryhmille ja yksilöille, joilla ei ole aiempaa ymmärrystä ohjelmoinnista. Lisäksi pelissä on hyvä huomioida jo lain vaatimuksien vuoksi käytettävyys myös sellaisille henkilöille, joilla on esimerkiksi värisokeutta tai muita hahmottamisen vaikeuksia. Näin useampi oppilas pääsee hyötymään pelistä. Pelin opettama kieli voi olla pseudokieli, mutta pohjalla voi myös käyttää yleisimpiä ohjelmointikieliä, kuten Javaa. Näin pelaaja saa kosketuksen kieleen, jota käytetään myös työelämässä.

Opinnäytetyön lopuksi todettiin, että vaikka teoriassa pohdittuja asioita otettaisiin huomioon, vaatisi varsinainen peli testausta kohderyhmillä. Tämä käytännön tieto ja kokemus auttaisi hiomaan pelin mahdollisimman hyvin opetuskäyttöön sopivaksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste