Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Viestintä osana palveluesimiesroolia: Case: Yritys X

Savola, Tia (2021)

 
Avaa tiedosto
Savola_Tia.pdf (999.3Kt)
Lataukset: 


Savola, Tia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199480
Tiivistelmä
Kehittämistyön aiheena oli tarkastella toimeksiantajayrityksen palveluesimiesten roolia viestijänä. Toimeksiantajana kehittämistyölle toimi palvelualan yritys, joka tuottaa kiinteistöpalveluita siivous-, ravintola-, turvallisuus-, tuki-, työpaikka- ja teknisten palveluiden alalla. Tutkielman kohderyhmänä oli palveluesimiehet, joita yrityksessä toimii noin 200 henkilöä. Tavoitteena oli selvittää minkälaisena viestijänä kohderyhmään kuuluvat kokevat itsensä, kuinka viestintä yleisellä tasolla heidän mielestään toimii sekä miten näitä asioita voitaisiin kehittää.

Teoriapohja tutkimustyössä käsittelee aiheita sisäisestä viestinnästä organisaatiossa, viestintäkanavista, työyhteisöviestinnästä sekä viestintäosaamisesta. Teoriatausta on rajattu esimiehiä koskevaan viestintään, sillä kohderyhmänä olivat esimiesasemassa toimivat henkilöt. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimustavoiksi päädyttiin käyttämään kyselylomaketta sekä teemahaastattelua. Kysely mahdollistettiin kaikille yrityksen palveluesimiehille, joista vapaaehtoisille suoritettiin lisäksi teemahaastattelu. Tutkimusmenetelmien avulla tarkasteltiin kohderyhmän viestimisen nykytilaa ja tulosten pohjalta keskityttiin selvittämään tärkeimmät kehityskohteet sisäiseen viestintään liittyen kohderyhmän kannalta. Tutkimuksessa pyrittiin syventämään määrällisen tutkimusmenetelmän kautta saatuja tuloksia laadullisen tutkimusmenetelmän avulla.

Tutkimustulosten mukaan viestintä on tärkeä osa koko yrityksen toimintaa. Viestinnän tulee olla avointa ja vuorovaikutteista, sekä tiedon tulee kulkea oikeaan aikaan oikealla tavalla. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että nykypäivänä oikean viestintäkanavan käyttö on tärkeässä osassa koko viestintäprosessia ja niiden käyttö tulisi tehdä työyhteisölle helpoksi ja mieleiseksi. Työyhteisöviestinnän avulla tuetaan yrityksen toimintaa ja saadaan työntekijät sitoutettua sekä työhön että työyhteisöön. Tämän vuoksi työyhteisön viestintää tulee suunnitella, ohjata ja valvoa riittävästi. Tutkimustuloksista ilmenee, että kohderyhmä on yleisesti ottaen hyvin tyytyväinen yrityksen viestintään ja kokee oman osaamisen viestinnän kannalta hyvänä. Tulosten mukaan tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat useissa eri viestintäkanavissa olevan tiedon hallinta, työtä helpottavien materiaalien puute, sekä yrityksen sisäisen viestinnän selkeyttäminen ja yhtenäistäminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste