Verkkokaupan kehittämissuunnitelma: Case Wood’n’sound
Dillemuth, Jon (2021)
Dillemuth, Jon
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209573
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan verkkokauppaa ja kehittää sille selkeä ja toteutettavissa oleva kehittämissuunnitelma. Tarve toimeksiannolle syntyi, kun opinnäytetyön toimeksiantaja halusi kehittää verkkokauppansa ulkoasua, näkyvyyttä ja markkinointia. Toimeksiantajalle haluttiin saada mahdollisimman paljon tietoa verkkokaupan sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa verkkokaupan menestymisessä.
Tutkimustehtävänä oli ratkaista, miten toimeksiantajan verkkokauppaa tulisi kehittää asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimusosuus toteutettiin teemahaastatteluina ja haastatteluiden kohderyhmäksi valikoitui henkilöt, jotka olivat toimeksiantajan kivijalkamyymälän asiakkaita, jotka eivät olleet vielä tilanneet verkkokaupasta mitään. Haastattelut antoivat tietoa lähinnä siitä, mitä asioita verkkokaupassa voisi kehittää, jotta kohderyhmän henkilöt voisivat mahdollisesti tulevaisuudessa verkkokaupasta tilata jotakin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että verkkokauppaa on mahdollista kehittää paremmaksi kohderyhmän näkökulmasta. Teemoja, joita haastatteluissa ilmaantui, olivat esimerkiksi tiettyjen sivujen värimaailmaan liittyvät parannukset, navigointipalkin selkeyttäminen, verkkosivujen kielen yhtenäistäminen ja yhteystietojen parempi löydettävyys.
Tutkimustehtävänä oli ratkaista, miten toimeksiantajan verkkokauppaa tulisi kehittää asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimusosuus toteutettiin teemahaastatteluina ja haastatteluiden kohderyhmäksi valikoitui henkilöt, jotka olivat toimeksiantajan kivijalkamyymälän asiakkaita, jotka eivät olleet vielä tilanneet verkkokaupasta mitään. Haastattelut antoivat tietoa lähinnä siitä, mitä asioita verkkokaupassa voisi kehittää, jotta kohderyhmän henkilöt voisivat mahdollisesti tulevaisuudessa verkkokaupasta tilata jotakin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että verkkokauppaa on mahdollista kehittää paremmaksi kohderyhmän näkökulmasta. Teemoja, joita haastatteluissa ilmaantui, olivat esimerkiksi tiettyjen sivujen värimaailmaan liittyvät parannukset, navigointipalkin selkeyttäminen, verkkosivujen kielen yhtenäistäminen ja yhteystietojen parempi löydettävyys.