Digitaalinen verkkotyökalu työkykyjohtamisessa: Käyttäjälähtöinen kehittäminen
Löfman, Krista (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Löfman, Krista
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110153
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämistutkimuksena. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää digitaalisen verkkotyökalun Työkyvyn tuen sovelluksen kehittämisessä. Tavoitteena oli saada verkkotyökalusta toimiva arjen työkalu, jonka avulla saadaan vaikuttavuutta asiakasyritysten sairauspoissaolojen hallintaan ja työkykyjohtamiseen. Tutkimustehtäviä oli kaksi; saada käyttäjälähtöistä tietoa asiakasyritysten sekä henkilöstöhallinnon kuvaamana digitaalisesta verkkotyökalusta ja kuvata käyttäjäkokemukset saadun tiedon pohjalta digitaalisen verkkotyökalun kehittämiseksi.
Aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Teemoiksi valittiin verkkotyökalun käytettävyys, verkkotyökalun tuottama informaatio, sairauspoissaolojen hallinta ja yhteistyö. Analyysimenetelmänä käytettiin deduktiivistä sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan haasteltavat pitivät verkkotyökalua pääsääntöisesti helppo käyttöisenä, informatiivisena, yhteistyötä edistävänä sekä sairauspoissaolojen hallintaa tukevana työkaluna. Käytettävyyden osalta kehitettävää nähtiin kirjautumisessa ja siinä, miten verkkotyökalu ohjaa käyttäjää. Yhteistyötä edistävänä tekijänä koettiin kaksisuuntaisen viestinnän mahdollistuminen. Toimiakseen vielä paremmin yritysten arjen työkaluna sairauspoissaolojen hallinnassa sekä työkykyjohtamisessa tulee verkkotyökalun kehitystyössä ottaa huomioon kirjautuminen sekä viestintää ja yhteistyötä edistävät tekijät.
Aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Teemoiksi valittiin verkkotyökalun käytettävyys, verkkotyökalun tuottama informaatio, sairauspoissaolojen hallinta ja yhteistyö. Analyysimenetelmänä käytettiin deduktiivistä sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan haasteltavat pitivät verkkotyökalua pääsääntöisesti helppo käyttöisenä, informatiivisena, yhteistyötä edistävänä sekä sairauspoissaolojen hallintaa tukevana työkaluna. Käytettävyyden osalta kehitettävää nähtiin kirjautumisessa ja siinä, miten verkkotyökalu ohjaa käyttäjää. Yhteistyötä edistävänä tekijänä koettiin kaksisuuntaisen viestinnän mahdollistuminen. Toimiakseen vielä paremmin yritysten arjen työkaluna sairauspoissaolojen hallinnassa sekä työkykyjohtamisessa tulee verkkotyökalun kehitystyössä ottaa huomioon kirjautuminen sekä viestintää ja yhteistyötä edistävät tekijät.