Hyllytyspalvelun perustaminen sairaalan osastolle
Elo, Kirsi (2021)
Elo, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010012
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli perustaa hyllytyspalvelu sairaalan uudelle osastolle, seurata miten palvelu alkaa toimimaan ja miten tyytyväinen osasto on sen toimintaan. Hyllytyspalvelun toimivuus selvitettiin asiakastyytyväisyyskyselyllä. Lisäksi hyllytyspalvelun kolmea työntekijää haastateltiin uuden varaston toimivuudesta, koska haluttiin huomioida myös heidän mielipiteensä.
Tutkimuksen teoriaosuus koostui ulkoistamisesta, hoitologistiikkapalvelusta, tilaus-toimitusketjusta, varastoinnista, tilaustenohjaamisesta, varastoinnin suunnittelussa huomioitavista asioista, hyllytyspalveluvarastosta sekä asiakastyytyväisyydestä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tutkimustapana käytettiin tapaustutkimusta (case). Case-tutkimus valittiin, koska siinä olennaista on se, että tietoa kerätään eri tietolähteistä. Aineistoa kerättiin kyselyjen, teemahaastattelujen sekä osallistuvan havainnoinnin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että osastolla oli tarvetta uudelle varastolle ja hyllytyspalvelulle. Uusi varasto koettiin tilavammaksi ja toimivammaksi. Tuotteita jäi myös harvemmin tilaamatta. Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella varastoon tehtiin tuotekartta, jonka avulla tuotteiden löytäminen hyllystä on jatkossa helpompaa ja nopeampaa. Osasto oli pääosin tyytyväinen palveluun ja kokivat, että hyllytyspalvelun avulla heille on jäänyt enemmän aikaa heidän varsinaiseen työhönsä. Hyllyttäjien mukaan varasto on toimiva ja siellä on helppo työskennellä.
Tutkimuksen teoriaosuus koostui ulkoistamisesta, hoitologistiikkapalvelusta, tilaus-toimitusketjusta, varastoinnista, tilaustenohjaamisesta, varastoinnin suunnittelussa huomioitavista asioista, hyllytyspalveluvarastosta sekä asiakastyytyväisyydestä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tutkimustapana käytettiin tapaustutkimusta (case). Case-tutkimus valittiin, koska siinä olennaista on se, että tietoa kerätään eri tietolähteistä. Aineistoa kerättiin kyselyjen, teemahaastattelujen sekä osallistuvan havainnoinnin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että osastolla oli tarvetta uudelle varastolle ja hyllytyspalvelulle. Uusi varasto koettiin tilavammaksi ja toimivammaksi. Tuotteita jäi myös harvemmin tilaamatta. Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella varastoon tehtiin tuotekartta, jonka avulla tuotteiden löytäminen hyllystä on jatkossa helpompaa ja nopeampaa. Osasto oli pääosin tyytyväinen palveluun ja kokivat, että hyllytyspalvelun avulla heille on jäänyt enemmän aikaa heidän varsinaiseen työhönsä. Hyllyttäjien mukaan varasto on toimiva ja siellä on helppo työskennellä.