Pitkäaikaismajoituksen palveluiden kehittäminen Hotel Haagassa
Rautamäki, Jenna (2021)
Rautamäki, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia pitkäaikaismajoittumisen palveluihin hotellissa. Tutkimuksen ja kehittämisehdotusten tuottamisen tarkoitus oli auttaa toimeksiantajaa, Hotel Haaga, kehittämään liikeideaa sekä tekemään siihen mahdollisia muutoksia.
Tietoperustan keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössä olivat palvelu, asiakasymmärrys, asiakkaiden tarpeet, hotelli, hotellipalvelut, majoittuminen ja pitkäaikaismajoitus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä. Kyselyn avulla kartoitettiin mahdollisten asiakkaiden toiveita pitkäaikaismajoittumisen palveluita kohtaan hotellissa. Kyselyssä kysyttiin hotellin valintaan vaikuttavia tekijöitä, huoneesta sekä hotellilta löytyviä palveluita ja niiden tärkeyttä, sekä hintaa. Kyselyyn vastasi 102 henkilöä.
Kehittämisehdotukset tehtiin tutkimuksesta saatuihin tuloksiin perustuen. Ne jaettiin neljään luokkaan, jotka ovat hinta, huoneen palvelut, huoneen sisustus ja hotellin palvelut. Kehittämisehdotuksina tehtiin palvelun jakaminen palvelupaketteihin, jolloin hinnoittelu on joustavampaa ja vaihtoehtoja on mahdollista olla tarjolla. Huoneisiin liittyen sisustus, tunnelma ja huoneista löytyvät välineet kuten jääkaappi, mikro, aterimet ja ruuanlaittovälineet olivat kehittämisehdotuksia. Hotellilta löytyvä pyykinpesun mahdollisuus oli majoittujille tärkeä palvelu, ja kehittämisehdotuksena oli hotellille pitkäaikaismajoittujia varten tarkoitettu oleskelutila. Opinnäytetyön toimeksiantaja on todennut kehittämisehdotukset hyviksi.
Tietoperustan keskeisiä käsitteitä opinnäytetyössä olivat palvelu, asiakasymmärrys, asiakkaiden tarpeet, hotelli, hotellipalvelut, majoittuminen ja pitkäaikaismajoitus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä. Kyselyn avulla kartoitettiin mahdollisten asiakkaiden toiveita pitkäaikaismajoittumisen palveluita kohtaan hotellissa. Kyselyssä kysyttiin hotellin valintaan vaikuttavia tekijöitä, huoneesta sekä hotellilta löytyviä palveluita ja niiden tärkeyttä, sekä hintaa. Kyselyyn vastasi 102 henkilöä.
Kehittämisehdotukset tehtiin tutkimuksesta saatuihin tuloksiin perustuen. Ne jaettiin neljään luokkaan, jotka ovat hinta, huoneen palvelut, huoneen sisustus ja hotellin palvelut. Kehittämisehdotuksina tehtiin palvelun jakaminen palvelupaketteihin, jolloin hinnoittelu on joustavampaa ja vaihtoehtoja on mahdollista olla tarjolla. Huoneisiin liittyen sisustus, tunnelma ja huoneista löytyvät välineet kuten jääkaappi, mikro, aterimet ja ruuanlaittovälineet olivat kehittämisehdotuksia. Hotellilta löytyvä pyykinpesun mahdollisuus oli majoittujille tärkeä palvelu, ja kehittämisehdotuksena oli hotellille pitkäaikaismajoittujia varten tarkoitettu oleskelutila. Opinnäytetyön toimeksiantaja on todennut kehittämisehdotukset hyviksi.