Tiedekasvatus osana 2-3-vuotiaiden varhaiskasvatusta – Vinkkejä käytännön työhön
Hiltunen, Minttu; Paunila, Johanna (2021)
Hiltunen, Minttu
Paunila, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110187
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tiedekasvatusta osana varhaiskasvatusta ja erityisesti 2-3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa tapahtuvana pedagogisena toimintana. Opinnäytetyössä haluttiin kehittää varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 mukaisesti tutkivaan työtapaan kannustavaa toimintaa, huomioiden laaja-alaisen osaamisen näkökulmat. Olemassa oleva tieto on suunnattu valittua kohderyhmää isommille lapsille. Tutkimusten mukaan varhaiskasvattajilla ei ole riittävää tietoa ja taitoa suunnitella ja toteuttaa tiedekasvatusta. Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää ja edistää tiedekasvatusta osana varhaiskasvatusta. Kehittämistyön keskeinen lähtökohta on lasten mielenkiinnon kohteet. Tavoitteena on, että pedagoginen sisältö innostaa lapsia tutkimaan ja toimimaan omassa ympäristössään.
Opinnäytetyössä kehittämistyön tarkoituksena on kehittää tiedekasvatusta soveltamalla jo olemassa olevaa tieteellistä tietoa pienten lasten varhaiskasvatuksen pedagogisen sisällön kehittämiseksi. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda julkinen blogi osana opinnäytetyötä, jossa esitellään kehitettyä toiminnallista sisältöä tiedekasvatuksen tueksi varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Blogin sisällön lähtökohtana on helposti lähestyttävät ja ratkaisuiltaan yksinkertaiset toiminnalliset tiedekasvatuksen sisällöt, jotka soveltuvat 2-3-vuotiaille.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimii kunnallinen Etelä-Suomessa sijaitseva päiväkoti ja varhaiskasvatusyksikkö, jonka 1-3 vuotiaiden ryhmässä tiedetehtäviä kokeiltiin. Tehtävät on onnistuneesti tehty päiväkodissa lasten kanssa. Lapset ovat osallistuneet innoissaan kaikkeen toimintaan ja pitäneet siitä. Lopputuloksen oli sisällöltään monipuolinen ja yhteistyökumppanin työyhteisön helposti hyödynnettävissä. Tiedetehtäviä kokeiltiin lapsiryhmän kanssa ja näiden kertojen sisällöstä koostettiin blogimuotoinen opas käytännön työssä hyödynnettäväksi. Opinnäytetyötä on arvioitu suunnitelmassa toteutetun SWOT-analyysin, lasten ja työyhteisön arviointien ja itsearvioinnin kautta.
Opinnäytetyössä kehittämistyön tarkoituksena on kehittää tiedekasvatusta soveltamalla jo olemassa olevaa tieteellistä tietoa pienten lasten varhaiskasvatuksen pedagogisen sisällön kehittämiseksi. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda julkinen blogi osana opinnäytetyötä, jossa esitellään kehitettyä toiminnallista sisältöä tiedekasvatuksen tueksi varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Blogin sisällön lähtökohtana on helposti lähestyttävät ja ratkaisuiltaan yksinkertaiset toiminnalliset tiedekasvatuksen sisällöt, jotka soveltuvat 2-3-vuotiaille.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimii kunnallinen Etelä-Suomessa sijaitseva päiväkoti ja varhaiskasvatusyksikkö, jonka 1-3 vuotiaiden ryhmässä tiedetehtäviä kokeiltiin. Tehtävät on onnistuneesti tehty päiväkodissa lasten kanssa. Lapset ovat osallistuneet innoissaan kaikkeen toimintaan ja pitäneet siitä. Lopputuloksen oli sisällöltään monipuolinen ja yhteistyökumppanin työyhteisön helposti hyödynnettävissä. Tiedetehtäviä kokeiltiin lapsiryhmän kanssa ja näiden kertojen sisällöstä koostettiin blogimuotoinen opas käytännön työssä hyödynnettäväksi. Opinnäytetyötä on arvioitu suunnitelmassa toteutetun SWOT-analyysin, lasten ja työyhteisön arviointien ja itsearvioinnin kautta.