Verkkosivujen hakukonenäkyvyyden kehittäminen hakukoneoptimoinnin avulla
Ojanen, Tua (2021)
Ojanen, Tua
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle hakukoneoptimoinnin opas helpottamaan verkkosivuston hakukoneoptimoinnin kehittämistä. Tavoitteena oli selvittää millä keinoin lisätä verkkosivujen näkyvyyttä hakukoneissa ja millaista sisältöä sivuille tulisi tuottaa, jotta saataisiin tavoitettua potentiaalisia asiakkaita, työntekijöitä, harjoittelijoita ja yhteistyökumppaneita. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi asuinrakennuksia suunnitteleva Marko Simsiö Architecture.
Tietopohja koostuu kahdesta osasta, sivustoalustan valinnasta ja hakukoneoptimoinnista. Sivustoalustan valinnassa vertailtiin WordPressin ja Wixin sivustoalustoja. Jaoin hakukoneoptimoinnin osuuden neljään osaan käsittäen sisäisen, teknisen ja ulkoisen hakukoneoptimoinnin sekä hakukoneoptimoinnin analytiikan.
Tutkimuksellisessa osuudessa käytin menetelminä asiantuntijahaastattelua, benchmarkingia ja hakukoneoptimoinnin analyysityökaluja. Asiantuntijaa haastattelemalla sain ajankohtaista tietoa verkkosivujen hakukoneoptimoinnista ja hakukonenäkyvyyden kehittämisestä. Benchmarkingin avulla tutustuin kilpailijoiden verkkosivustoihin ja keräsin tietoa sivujen sisällöstä, avainsanoista, ulkonäöstä ja rakenteesta. Analyysityökaluilla sain tietoa avainsanoista, kilpailijoiden sivustojen hakukoneoptimoinnista sekä toimeksiantajan sivuston kehityskohteista. Jaoin tutkimustulokset neljään teemaan tutkimuskysymysten mukaan. Teemat ovat sivustoalusta ja työkalut verkkosivuston rakentamiseen, hakukonenäkyvyys ja kävijöiden ohjaaminen verkkosivuille, verkkosivujen sisältö sekä verkkosivujen rakenne.
Tutkimustulosten pohjalta kokosin toimeksiantajalle kehitysehdotuksia hakukonenäkyvyyden parantamiseksi ja tietopohja mahdollisti hakukoneoptimoinnin oppaan luomisen. Tulosten perusteella onnistunut hakukoneoptimointi lähtee oman asiakkaan tuntemisesta, joka mahdollistaa oikeanlaisen sisällön tuottamisen sekä sivuston rakenteen suunnittelemisen. Hakukoneoptimoinnissa oikeanlaisen sisällön tuottamisen lisäksi avainsanat ovat tärkeässä asemassa hakukonenäkyvyyden lisäämisessä ja liikenteen ohjaamisessa sivustolle. Hyvin suunnitellulla sivustolla asiakasta tulisi ohjata määriteltyä tavoitetta, kuten yhteydenottoa kohti. Analytiikkatyökalujen käyttöönotolla mahdollistetaan sivuston ylläpitäminen ja kehittäminen, kuin myös oman kohderyhmän määrittely ja asiakkaaseen tutustuminen.
Tietopohja koostuu kahdesta osasta, sivustoalustan valinnasta ja hakukoneoptimoinnista. Sivustoalustan valinnassa vertailtiin WordPressin ja Wixin sivustoalustoja. Jaoin hakukoneoptimoinnin osuuden neljään osaan käsittäen sisäisen, teknisen ja ulkoisen hakukoneoptimoinnin sekä hakukoneoptimoinnin analytiikan.
Tutkimuksellisessa osuudessa käytin menetelminä asiantuntijahaastattelua, benchmarkingia ja hakukoneoptimoinnin analyysityökaluja. Asiantuntijaa haastattelemalla sain ajankohtaista tietoa verkkosivujen hakukoneoptimoinnista ja hakukonenäkyvyyden kehittämisestä. Benchmarkingin avulla tutustuin kilpailijoiden verkkosivustoihin ja keräsin tietoa sivujen sisällöstä, avainsanoista, ulkonäöstä ja rakenteesta. Analyysityökaluilla sain tietoa avainsanoista, kilpailijoiden sivustojen hakukoneoptimoinnista sekä toimeksiantajan sivuston kehityskohteista. Jaoin tutkimustulokset neljään teemaan tutkimuskysymysten mukaan. Teemat ovat sivustoalusta ja työkalut verkkosivuston rakentamiseen, hakukonenäkyvyys ja kävijöiden ohjaaminen verkkosivuille, verkkosivujen sisältö sekä verkkosivujen rakenne.
Tutkimustulosten pohjalta kokosin toimeksiantajalle kehitysehdotuksia hakukonenäkyvyyden parantamiseksi ja tietopohja mahdollisti hakukoneoptimoinnin oppaan luomisen. Tulosten perusteella onnistunut hakukoneoptimointi lähtee oman asiakkaan tuntemisesta, joka mahdollistaa oikeanlaisen sisällön tuottamisen sekä sivuston rakenteen suunnittelemisen. Hakukoneoptimoinnissa oikeanlaisen sisällön tuottamisen lisäksi avainsanat ovat tärkeässä asemassa hakukonenäkyvyyden lisäämisessä ja liikenteen ohjaamisessa sivustolle. Hyvin suunnitellulla sivustolla asiakasta tulisi ohjata määriteltyä tavoitetta, kuten yhteydenottoa kohti. Analytiikkatyökalujen käyttöönotolla mahdollistetaan sivuston ylläpitäminen ja kehittäminen, kuin myös oman kohderyhmän määrittely ja asiakkaaseen tutustuminen.