Viestinnän toimintamalli Siun soten Toimistopalveluiden esimiehille
Laakkonen, Tarja (2021)
Laakkonen, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210472
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Siun soten Toimistopalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää esimiesten viestintää tärkeimpien sidosryhmien eli henkilöstön ja sisäisten asiakkaiden kanssa. Viestinnällä on tärkeä rooli työyhteisön arjessa ja esimiestyössä. Sillä tuetaan ja johdetaan toimintaa sekä saavutetaan asetettuja strategisia tavoitteita.
Kehittämisen tuloksena syntyi viestinnän toimintamalli esimiesten käyttöön. Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä toimintatutkimusta että konstruktiivista tutkimusta. Aineiston keräysmenetelmänä käytettiin ryhmäkeskusteluja toimeksiantajan kanssa. Tietoperusta koostui työyhteisö-, esimies- ja sidosryhmäviestinnästä sekä viestinnän suunnittelusta.
Toimintamallissa viestintä on jaettu päivittäin, viikoittain, kuukausittain ja vuosittain tapahtuvaan viestintään. Lisäksi mallissa on määriteltynä viestinnän asiasisällöt, osallistujat, käytettävät kanavat ja vastuuhenkilöt. Säännöllinen yhteydenpito täyttää sidosryhmien tiedon tarpeen ja viestintä on avointa, tasapuolista sekä johdonmukaista.
Kehittämisen tuloksena syntyi viestinnän toimintamalli esimiesten käyttöön. Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä toimintatutkimusta että konstruktiivista tutkimusta. Aineiston keräysmenetelmänä käytettiin ryhmäkeskusteluja toimeksiantajan kanssa. Tietoperusta koostui työyhteisö-, esimies- ja sidosryhmäviestinnästä sekä viestinnän suunnittelusta.
Toimintamallissa viestintä on jaettu päivittäin, viikoittain, kuukausittain ja vuosittain tapahtuvaan viestintään. Lisäksi mallissa on määriteltynä viestinnän asiasisällöt, osallistujat, käytettävät kanavat ja vastuuhenkilöt. Säännöllinen yhteydenpito täyttää sidosryhmien tiedon tarpeen ja viestintä on avointa, tasapuolista sekä johdonmukaista.