Kuorman turvallinen lastaaminen tehdasympäristössä
Halenius, Olli (2021)
Halenius, Olli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Saint-Gobain Finland Oy:n kolmen toimipisteen lastauksen turvallisuustaso ja tunnistaa keinot, joilla sitä voidaan parantaa. Työ rajattiin koskemaan ainoastaan lastaamista ajoneuvon sivusta. Opinnäytetyön tuloksena lastaukseen syntyi uusi ohje ja toimintamalli sekä kuvaus, jolla ohje saatettiin käyttöön. Työn tavoitteena oli kartoittaa keskeisimmät riskit sekä ongelmakohdat lastauksessa ja pyrkiä poistamaan tai vaihtoehtoisesti minimoimaan niiden vaikutus.
Työn viitekehys muodostui työturvallisuuden lainsäädännöstä, työturvallisuudesta käsitteenä, kuorman turvallisen lastaamisen hyvistä käytännöistä sekä riskienhallinnan teoriasta. Näitä käsiteltiin niiltä osin, kuin se tämän opinnäytetyön kannalta on relevanttia. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä, jonka lähtökohdan muodostaa tehtaiden tämän hetkinen lastauksen turvallisuuden taso. Lähtötilanne kartoitettiin turvallisuushavaintojen ja läheltä piti-tilanteiden, SMAT-turvallisuuskeskustelujen ja havainnointien, turvallisuuskierrosten sekä riskienarviointien avulla.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmiä hyödyntäen tunnistettiin useita puutteita henkilöiden suojavarusteiden käytössä sekä lastauksen turvallisuuteen vaikuttavassa henkilöiden käyttäytymisessä. Lastaukseen liittyvistä riskeistä nostettiin esille viisi merkittävintä riskiä riskipisteytyksen perusteella. Havaitut puutteet ja tunnistetut riskit otettiin lähtökohdaksi uutta lastausohjetta laadittaessa.
Lastausohjeen avulla parannettiin lastauksen turvallisuutta ja saatiin turvallisuusohjeet näkyväksi jokaiselle tehtaille lastaukseen saapuvalle kuljettajalle. Kaikkiin puutteisiin ja riskeihin ei tämän opinnäytetyön aikana kyetty vaikuttamaan. Työn aikana tunnistettiin kuitenkin erilaisia keinoja myös näiden kohtien parantamiseksi tulevaisuudessa.
Työn viitekehys muodostui työturvallisuuden lainsäädännöstä, työturvallisuudesta käsitteenä, kuorman turvallisen lastaamisen hyvistä käytännöistä sekä riskienhallinnan teoriasta. Näitä käsiteltiin niiltä osin, kuin se tämän opinnäytetyön kannalta on relevanttia. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä, jonka lähtökohdan muodostaa tehtaiden tämän hetkinen lastauksen turvallisuuden taso. Lähtötilanne kartoitettiin turvallisuushavaintojen ja läheltä piti-tilanteiden, SMAT-turvallisuuskeskustelujen ja havainnointien, turvallisuuskierrosten sekä riskienarviointien avulla.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmiä hyödyntäen tunnistettiin useita puutteita henkilöiden suojavarusteiden käytössä sekä lastauksen turvallisuuteen vaikuttavassa henkilöiden käyttäytymisessä. Lastaukseen liittyvistä riskeistä nostettiin esille viisi merkittävintä riskiä riskipisteytyksen perusteella. Havaitut puutteet ja tunnistetut riskit otettiin lähtökohdaksi uutta lastausohjetta laadittaessa.
Lastausohjeen avulla parannettiin lastauksen turvallisuutta ja saatiin turvallisuusohjeet näkyväksi jokaiselle tehtaille lastaukseen saapuvalle kuljettajalle. Kaikkiin puutteisiin ja riskeihin ei tämän opinnäytetyön aikana kyetty vaikuttamaan. Työn aikana tunnistettiin kuitenkin erilaisia keinoja myös näiden kohtien parantamiseksi tulevaisuudessa.