Osallistavaa oppimista Fuusio-menetelmän keinoin
Lundell, Vappu; Alitalo, Emilia (2021)
Lundell, Vappu
Alitalo, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410722
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee fuusio-oppimista kolmesta eri näkökulmasta, eli teemoista. Näiden teemojen alta löytyy työn teoreettinen viitekehys. Kolme teemaa ovat osallisuus, oppiminen sekä tulevaisuus koulutuksen ja työn saralla. Opinnäytetyössä selvitetään kuinka kolme teemaa ilmenevät fuusio-menetelmässä eri osallistujien näkökulmasta. Lisäksi tarkastelun kohteena ovat kysymykset mitä fuusio-oppiminen sisältää konkreettisesti sekä mitkä ovat fuusio-menetelmän mahdollisuudet ja kehittämiskohdat. Osallistujakokemusten myötä hahmotetaan fuusio-menetelmän tyypillistä logiikkaa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Fuusio-oppijat Ry.
Fuusio-oppijat Ry on vuonna 2019 perustettu yhdistys. Fuusio-oppiminen on oppimismetodi, jonka ajatuksena on laajentaa oppimisympäristöjä ulos luokkahuoneista. Tarkoituksena on avartaa oppijoiden näkökulmaa opittavasta asiasta mahdollisimman luonnollisessa ympäristössä. Fuusio-oppijat Ry yhdistää tavoitteellisesti eri kouluasteita ja työmaailmaa yhteisiin projekteihin, joista jokainen osapuoli hyötyy.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin fuusio-menetelmää jo hyödyntäneitä henkilöitä, kolmea oppilasta (n=3), opettajaa (n=1), sekä kahta (n=2) työmaailman edustajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla tutkimuksen viitekehystä silmällä pitäen.
Tuloksista ilmenee, että oppijoiden ääntä halutaan enemmän kuuluviin, yhteiskunnallisellakin tasolla. Alkuperäisen oppimisen viitekehyksen lisäksi esille nousevat sosiaalinen oppiminen, yhteisöllinen oppiminen sekä oppijakeskeisyys opetustyössä. Kartoitettu Fuusio-oppijoiden toiminta avautuu selkeämmin haastattelutulosten perusteella. Tulevaisuutta tarkkaillen käy ilmi, että tulevaisuuden, eli uuden työn odotetaan olevan tärkeää ja mielekästä. Tulosten perusteella ilmenee, että Fuusio-oppijoilla olisi kehitettävää aikataulutuksessa, ohjeistuksessa sekä läpinäkyvämmässä viestinnässä. The purpose of this Bachelor´s thesis was to research fusion learning from three different perspectives or themes. These themes were inclusion, learning and future education and work. The theoretical framework of the thesis was based on these themes. The appearance of the three themes in the fusion learning method from the perspective of different participants of fusion learning projects were examined. In addition, the questions of what fusion learning concretely included and what were the possibilities and development points of the fusion learning method, were examined. The typical logic of the fusion learning method was outlined with the participant experiences. The commissioner of the thesis was Fuusio-oppijat Ry.
Fuusio-oppijat Ry is an association founded in 2019. Fusion learning is a learning method that aims to extend the learning environment out of the classroom. The aim is to broaden the perspective of learners. Accordingly, Fuusio-oppijat Ry combines different school levels and the working life with shared projects, which benefits all the participants of fusion learning.
The thesis was conducted as qualitative research. The data collection method was a semi-structured thematic interview. For the study, individuals who had already used the fusion learning method, three students (n = 3), a teacher (n = 1), and two (n = 2) representatives of the working life were interviewed. The research was analyzed using the thematic analysis method.
The results showed that it was important to hear students' voices, even on the societal level. In addition to the original theoretical framework of learning, social learning, community learning and learner-centered teaching were seen as emerging aspects through the research. Based on the results of the interviews, the activities of Fuusio-oppijat Ry became clearer. Also it becomes clear that future work is expected to be important and meaningful. Based on the results, it appeared that Fuusio-oppijat Ry would need to develop scheduling, guidance, and more transparent communication.
Fuusio-oppijat Ry on vuonna 2019 perustettu yhdistys. Fuusio-oppiminen on oppimismetodi, jonka ajatuksena on laajentaa oppimisympäristöjä ulos luokkahuoneista. Tarkoituksena on avartaa oppijoiden näkökulmaa opittavasta asiasta mahdollisimman luonnollisessa ympäristössä. Fuusio-oppijat Ry yhdistää tavoitteellisesti eri kouluasteita ja työmaailmaa yhteisiin projekteihin, joista jokainen osapuoli hyötyy.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin fuusio-menetelmää jo hyödyntäneitä henkilöitä, kolmea oppilasta (n=3), opettajaa (n=1), sekä kahta (n=2) työmaailman edustajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla tutkimuksen viitekehystä silmällä pitäen.
Tuloksista ilmenee, että oppijoiden ääntä halutaan enemmän kuuluviin, yhteiskunnallisellakin tasolla. Alkuperäisen oppimisen viitekehyksen lisäksi esille nousevat sosiaalinen oppiminen, yhteisöllinen oppiminen sekä oppijakeskeisyys opetustyössä. Kartoitettu Fuusio-oppijoiden toiminta avautuu selkeämmin haastattelutulosten perusteella. Tulevaisuutta tarkkaillen käy ilmi, että tulevaisuuden, eli uuden työn odotetaan olevan tärkeää ja mielekästä. Tulosten perusteella ilmenee, että Fuusio-oppijoilla olisi kehitettävää aikataulutuksessa, ohjeistuksessa sekä läpinäkyvämmässä viestinnässä.
Fuusio-oppijat Ry is an association founded in 2019. Fusion learning is a learning method that aims to extend the learning environment out of the classroom. The aim is to broaden the perspective of learners. Accordingly, Fuusio-oppijat Ry combines different school levels and the working life with shared projects, which benefits all the participants of fusion learning.
The thesis was conducted as qualitative research. The data collection method was a semi-structured thematic interview. For the study, individuals who had already used the fusion learning method, three students (n = 3), a teacher (n = 1), and two (n = 2) representatives of the working life were interviewed. The research was analyzed using the thematic analysis method.
The results showed that it was important to hear students' voices, even on the societal level. In addition to the original theoretical framework of learning, social learning, community learning and learner-centered teaching were seen as emerging aspects through the research. Based on the results of the interviews, the activities of Fuusio-oppijat Ry became clearer. Also it becomes clear that future work is expected to be important and meaningful. Based on the results, it appeared that Fuusio-oppijat Ry would need to develop scheduling, guidance, and more transparent communication.