Lapsilähtöiset siirtymätilanteet varhaiskasvatuksessa
Hihnala-Haataja, Laura; Pehkonen, Katja (2021)
Hihnala-Haataja, Laura
Pehkonen, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110355
Tiivistelmä
Tämä on kehittämistyönä toteutettu opinnäytetyö, joka on suunnattu varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyössä nostetaan esiin siirtymätilanteita, joissa lapsille tulee odotuksen hetkiä päiväkotipäivän aikana. Tavoitteena oli kehittää odotustilanteita lapsilähtöisemmiksi vastaamaan varhaiskasvatukselle asetettuja tavoitteita sekä tuottaa ideapaketti varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnittelun tueksi näihin hetkiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä toisen opiskelijan työpaikalla. Näin pystyimme linkittämään yhteen työelämän sekä tämän opinnäytetyön aiheen. Käytimme opinnäytetyössä havainnointimenetelmää, jolla havainnoimme siirtymien sujumista alkaen edellisen toiminnan loppumisesta ja päättyen seuraavan toiminnan alkuun. Kiinnitimme huomiota erityisesti odotusaikoihin ja etukäteen suunniteltuun oheistoimintaan pakollisissa odotuksissa sekä johdonmukaiseen ohjaamiseen aikuisten toimesta. Kyselimme prosessin eri vaiheissa tiimin jäseniltä mielipiteitä ja näkökulmia näihin seikkoihin. Opinnäytetyössämme käytimme myös teemahaastattelua sekä avointa haastattelumenetelmää. Käytimme yleisesti ryhmähaastattelua, koska kehittämistehtävään osallistui koko tiimi, jossa on neljä henkilöä.
Ideapaketissa on konkreettisia, varhaiskasvatussuunnitelman (2018) mukaisia, oppimisen alueisiin sidottuja neuvoja siirtymien sujuvoittamiseksi. Ideapakettia voidaan sellaisenaan käyttää ja soveltaa myös muissa ryhmissä ja päiväkodeissa. Ideapaketissa käytettävät tarvikkeet ja materiaalit ovat yleisesti varhaiskasvatuksen käytössä olevia tai helposti hankittavia.
Asiasanat: lapsilähtöisyys, rutiinit, siirtymätilanteet, toimintakäytänteet, varhaiskasvatus
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä toisen opiskelijan työpaikalla. Näin pystyimme linkittämään yhteen työelämän sekä tämän opinnäytetyön aiheen. Käytimme opinnäytetyössä havainnointimenetelmää, jolla havainnoimme siirtymien sujumista alkaen edellisen toiminnan loppumisesta ja päättyen seuraavan toiminnan alkuun. Kiinnitimme huomiota erityisesti odotusaikoihin ja etukäteen suunniteltuun oheistoimintaan pakollisissa odotuksissa sekä johdonmukaiseen ohjaamiseen aikuisten toimesta. Kyselimme prosessin eri vaiheissa tiimin jäseniltä mielipiteitä ja näkökulmia näihin seikkoihin. Opinnäytetyössämme käytimme myös teemahaastattelua sekä avointa haastattelumenetelmää. Käytimme yleisesti ryhmähaastattelua, koska kehittämistehtävään osallistui koko tiimi, jossa on neljä henkilöä.
Ideapaketissa on konkreettisia, varhaiskasvatussuunnitelman (2018) mukaisia, oppimisen alueisiin sidottuja neuvoja siirtymien sujuvoittamiseksi. Ideapakettia voidaan sellaisenaan käyttää ja soveltaa myös muissa ryhmissä ja päiväkodeissa. Ideapaketissa käytettävät tarvikkeet ja materiaalit ovat yleisesti varhaiskasvatuksen käytössä olevia tai helposti hankittavia.
Asiasanat: lapsilähtöisyys, rutiinit, siirtymätilanteet, toimintakäytänteet, varhaiskasvatus