Eettiset ja ekologiset lastenvaatteet – Mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen?
Lappalainen, Inka (2021)
Lappalainen, Inka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110410
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia pienten lasten vanhempien ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa selvitetään tekijät, millä perusteilla alle kouluikäisten lasten vanhemmat ostavat eettisiä ja ekologisia lastenvaatteita. Työssä käydään läpi, vaikuttaako jokin sisäinen tai ulkoinen tekijä kuluttajassa heidän ostokäyttäytymiseensä sekä digitalisaation vaikutus ostopäätökseen sekä ostokäyttäytymiseen.
Tutkimuksen teoria on koottu ekologisuudesta sekä eettisyydestä, ostokäyttäytymisen prosessista, kuluttajaan vaikuttavista tekijöistä sekä sitä, miten digitalisaatio on muuttanut ostamista. Opinnäytetyön kyselyssä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely on laadittu Webropol-ohjelmalla ja kysely laitettiin sähköisesti vastattavaksi Facebookin-ryhmiin, joiden kohdehenkilöinä oli alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 487 henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella alle kouluikäisten lasten vanhemmat valitsevat lastenvaatteissa hinnan, laadun ja käytännöllisyyden ennen eettisyyttä ja ekologisuutta. Tutkimuksissa selviää kuitenkin, että positiivista muutosta on havaittavissa eettisyyttä ja ekologisuutta kohtaan enenevissä määrin. Digitalisaatio on muuttanut kuluttajien ostoprosessia sekä ostokäyttäytymistä yhä enemmän verkkoon sekä nopeuttanut kuluttajien ostoprosessia tarpeen tiedostamisesta itse ostotapahtumaan.
Tutkimuksen teoria on koottu ekologisuudesta sekä eettisyydestä, ostokäyttäytymisen prosessista, kuluttajaan vaikuttavista tekijöistä sekä sitä, miten digitalisaatio on muuttanut ostamista. Opinnäytetyön kyselyssä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely on laadittu Webropol-ohjelmalla ja kysely laitettiin sähköisesti vastattavaksi Facebookin-ryhmiin, joiden kohdehenkilöinä oli alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 487 henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella alle kouluikäisten lasten vanhemmat valitsevat lastenvaatteissa hinnan, laadun ja käytännöllisyyden ennen eettisyyttä ja ekologisuutta. Tutkimuksissa selviää kuitenkin, että positiivista muutosta on havaittavissa eettisyyttä ja ekologisuutta kohtaan enenevissä määrin. Digitalisaatio on muuttanut kuluttajien ostoprosessia sekä ostokäyttäytymistä yhä enemmän verkkoon sekä nopeuttanut kuluttajien ostoprosessia tarpeen tiedostamisesta itse ostotapahtumaan.