Esimiestyön vaikutus työntekijöiden työhyvinvointiin päivittäistavarakaupassa
Halme, Emilia (2021)
Halme, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli esimiestyön vaikutus työntekijöiden työhyvinvointiin päivittäistavarakaupassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi eräs Suomessa toimiva päivittäistavarakauppa. Tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin tilaa ja tutkia, miten esimies voi omalla toiminnallaan vaikuttaa työntekijöiden työhyvinvointiin. Lisäksi haluttiin löytää konkreettisia kehitysehdotuksia yrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin parantamiseksi. Työssä tutkittiin erityisesti esimiehen asemaa työhyvinvoinnin edistäjänä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui työhyvinvoinnista ja esimiestyöstä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää. Ensin toteutettiin sähköinen kysely kohdeyrityksen työntekijöille sen kymmenessä eri toimipisteessä. Sen jälkeen haastateltiin toimipisteiden esimiehiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kohdeyrityksen tutkittujen toimipisteiden työhyvinvoinnin tämänhetkinen tila koettiin keskinkertaiseksi. Vastaajat olivat tyytyväisiä työpaikkansa ilmapiiriin, omaan ammattitaitoonsa sekä kollegoilta saatuun tukeen. Kehitystä toivottiin kuitenkin esimerkiksi tiedonkulkuun, vuorovaikutukseen ja esimieheltä saadun palautteen määrään. Niitä kehittämällä yrityksen on mahdollista sitouttaa henkilöstöään tulevaisuudessa entistä tehokkaammin ja sitä kautta lisätä kilpailukykyään työmarkkinoilla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui työhyvinvoinnista ja esimiestyöstä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää. Ensin toteutettiin sähköinen kysely kohdeyrityksen työntekijöille sen kymmenessä eri toimipisteessä. Sen jälkeen haastateltiin toimipisteiden esimiehiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kohdeyrityksen tutkittujen toimipisteiden työhyvinvoinnin tämänhetkinen tila koettiin keskinkertaiseksi. Vastaajat olivat tyytyväisiä työpaikkansa ilmapiiriin, omaan ammattitaitoonsa sekä kollegoilta saatuun tukeen. Kehitystä toivottiin kuitenkin esimerkiksi tiedonkulkuun, vuorovaikutukseen ja esimieheltä saadun palautteen määrään. Niitä kehittämällä yrityksen on mahdollista sitouttaa henkilöstöään tulevaisuudessa entistä tehokkaammin ja sitä kautta lisätä kilpailukykyään työmarkkinoilla.