Lapinjärven ja Husulanmäen brändit : kuntabrändin monet näkökulmat
Tveit, Minna-Lotta (2021)
Tveit, Minna-Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päämääränä oli tutkia Lapinjärven kunnan kuntabrändiä ja Husulanmäen alueen brändin rakentamista. Uusi asuinalue, Husulanmäki, on osa Lapinjärveä. Sen lisäksi tarkasteltiin brändihierarkiaa Husulanmäen alueen ja Lapinjärven kunnan välillä, sekä molempien brändien viestinnällistä näkökulmaa. Tarkoituksena oli tutkia, voiko molemmilla paikoilla olla oma vahva brändi ja sosiaalisen median alusta sekä millaista viestintää tuleva asukas kaipaisi. Toimeksiantajana oli Resurssiviisaaksi ihmislähtöisin keinoin -hanke.
Lapinjärven kunnan kunnanjohtajaa, kunnan nykyistä asukasta sekä maalle muutosta haaveilevaa haastateltiin teemahaastatteluna. Menetelminä olivat kuntabrändiin tutustuminen, brändien yhdistäminen, provotyypit, benchmarkkaus, palvelupolku ja service blueprint –pohja. Taustatutkimuksesta kävi ilmi, että kunnalla ei ole resursseja ylläpitää kahta erillistä vahvaa brändiä. Lapinjärven kunta on pieni ja tuntematon alue Uudellamaalla. Laadittiin ehdotus Lapinjärven kunnan ja Husulanmäen yhteisbrändistä sekä yhteisestä sosiaalisen median alustasta.
Tärkein johtopäätös on, että yksi sosiaalisen median alusta riittäisi molemmille paikoille ja yksi vahva kuntabrändi riittäisi kattaen sekä Lapinjärven kunnan että Husulanmäen alueen. Ehdotuksena on kunnan luoma brändikäsikirja, jonka avulla brändiä olisi mahdollista vahvistaa ja kehittää alueiden asukkaiden toiveiden mukaiseksi. Viestintä yhteisbrändiltä olisi johdonmukaista ja tavoittaisi laajemman yleisön. Jatkokehittämisideana olisi, että Lapinjärven kunta huomioi tämän hyväksyessään uutta kuntastrategiaa vuonna 2021. Tätä tutkimusta voi myöhemmin laajentaa Husulanmäen koeasukkaan kokemuksien perusteella.
Lapinjärven kunnan kunnanjohtajaa, kunnan nykyistä asukasta sekä maalle muutosta haaveilevaa haastateltiin teemahaastatteluna. Menetelminä olivat kuntabrändiin tutustuminen, brändien yhdistäminen, provotyypit, benchmarkkaus, palvelupolku ja service blueprint –pohja. Taustatutkimuksesta kävi ilmi, että kunnalla ei ole resursseja ylläpitää kahta erillistä vahvaa brändiä. Lapinjärven kunta on pieni ja tuntematon alue Uudellamaalla. Laadittiin ehdotus Lapinjärven kunnan ja Husulanmäen yhteisbrändistä sekä yhteisestä sosiaalisen median alustasta.
Tärkein johtopäätös on, että yksi sosiaalisen median alusta riittäisi molemmille paikoille ja yksi vahva kuntabrändi riittäisi kattaen sekä Lapinjärven kunnan että Husulanmäen alueen. Ehdotuksena on kunnan luoma brändikäsikirja, jonka avulla brändiä olisi mahdollista vahvistaa ja kehittää alueiden asukkaiden toiveiden mukaiseksi. Viestintä yhteisbrändiltä olisi johdonmukaista ja tavoittaisi laajemman yleisön. Jatkokehittämisideana olisi, että Lapinjärven kunta huomioi tämän hyväksyessään uutta kuntastrategiaa vuonna 2021. Tätä tutkimusta voi myöhemmin laajentaa Husulanmäen koeasukkaan kokemuksien perusteella.