Tossumaattiko teille? : Tossumaatin markkinatutkimus ja kohderyhmäprofiilit
Tuominen, Pinja (2021)
Tuominen, Pinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511003
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kohderyhmään keskittyvä markkinatutkimus tuotteelle Tossumaatti. Tossumaatin maahantuoja on Kovametalli-IN Oy. Tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon tietämätöntä informaatiota kohderyhmästä ja sen motiiveista sekä tarpeista. Kohderyhmää sekä asiakkaita Tossumaatilla on jo, mutta keitä he tarkalleen ottaen ovat tai missä Tossumaattia tarvitaan?
Tietoperusta rakennettiin markkinatutkimuksen teoriaa raameina käyttäen. Markkinatutkimuksen yleispätevän teorian lisäksi käytiin läpi segmentaation teoria, markkina-analyysia ja kilpailijatutkimusta sekä kohderyhmäkeskeisyyttä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän kautta kyselytutkimuksella sekä kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän kautta sähköpostihaastattelulla. Kyselyn avulla tutkittiin kohderyhmää, kun sähköpostihaastattelulla saatiin informaatiota nykyisen kohderyhmän asiakastyytyväisyydestä. Yhdistelmämenetelmän avulla haluttiin ymmärtää kohderyhmää ja sen motiiveja laajan näkökulman kautta. Päämenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta.
Kyselytutkimus sai 112 vastaajaa. Sitä levitettiin internetissä erilaisilla alustoilla. Koska otanta oli laaja, johtopäätöksiä ja analyysia pystyttiin tekemään saaduista tuloksista. Tärkeitä kohderyhmiä saatiin tunnistettua tuloksista ja kohderyhmäprofiileja saatiin luotua 4. Näitä oli esimerkiksi erilaiset tapahtumat sekä yksityisen sektorin päiväkodit ja hammashoitolat. Tapahtumiin kannattava järjestelmä voisi olla esimerkiksi Tossumaatin vuokrauspalvelu sen ostamisen sijaan, kun taas asiakkaille, jotka haluavat pienentää siivouskuluja kengänsuojustossujen käytöllä, voisi ostaminen olla parempi lähestymistapa. Tutkimuksen avulla luotiin kohderyhmäprofiilit, joille jokaiselle tunnistettiin tarpeen kesto, miksi Tossumaattia tarvittiin ja ratkaisu kohderyhmälle Tossumaatin näkökulmasta.
Tietoperusta rakennettiin markkinatutkimuksen teoriaa raameina käyttäen. Markkinatutkimuksen yleispätevän teorian lisäksi käytiin läpi segmentaation teoria, markkina-analyysia ja kilpailijatutkimusta sekä kohderyhmäkeskeisyyttä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän kautta kyselytutkimuksella sekä kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän kautta sähköpostihaastattelulla. Kyselyn avulla tutkittiin kohderyhmää, kun sähköpostihaastattelulla saatiin informaatiota nykyisen kohderyhmän asiakastyytyväisyydestä. Yhdistelmämenetelmän avulla haluttiin ymmärtää kohderyhmää ja sen motiiveja laajan näkökulman kautta. Päämenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta.
Kyselytutkimus sai 112 vastaajaa. Sitä levitettiin internetissä erilaisilla alustoilla. Koska otanta oli laaja, johtopäätöksiä ja analyysia pystyttiin tekemään saaduista tuloksista. Tärkeitä kohderyhmiä saatiin tunnistettua tuloksista ja kohderyhmäprofiileja saatiin luotua 4. Näitä oli esimerkiksi erilaiset tapahtumat sekä yksityisen sektorin päiväkodit ja hammashoitolat. Tapahtumiin kannattava järjestelmä voisi olla esimerkiksi Tossumaatin vuokrauspalvelu sen ostamisen sijaan, kun taas asiakkaille, jotka haluavat pienentää siivouskuluja kengänsuojustossujen käytöllä, voisi ostaminen olla parempi lähestymistapa. Tutkimuksen avulla luotiin kohderyhmäprofiilit, joille jokaiselle tunnistettiin tarpeen kesto, miksi Tossumaattia tarvittiin ja ratkaisu kohderyhmälle Tossumaatin näkökulmasta.