Sisäisen viestinnän kehittäminen Case Tilitoimistoyritys X
Pulkkinen, Jaana (2021)
Pulkkinen, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510949
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sisäisen viestinnän kehittäminen tilitoimisto X. Tilitoimistossa työskentelee 24 työntekijää eri toimipisteissä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation henkilöstön näkemystä sisäisen viestinnän nykytilasta ja sen pohjalta luoda kehitysideoita toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sisäistä viestintää, viestintäkanavia ja yhteisöviestintää. Tutkimusongelmana opinnäytetyössä oli miten tilitoimiston sisäistä viestintää saadaan kehitettyä toimivammaksi. Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullista eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruussa käytettiin haastattelua, kyselyä ja havainnointia.
Henkilöstölle tehdyn haastattelun ja kyselyn tarkoituksena oli kerätä mielipiteitä sisäisen viestinnän tilasta havaintojen tueksi. Näin saatiin syvällisempää tietoa sisäisen viestinnän nykytilasta ja viestintäkanavista ja pystyttiin nostamaan ongelmakohtia esiin. Haastatteluun osallistui 4 henkilöä ja kyselyn palautti 10 henkilöä. Kyselyn vastausaika oli 6.4.–16.4.2021.
Kyselyn tuloksista nousi selkeästi kolme kehittämiskohdetta, Teamsin käyttö sisäisen viestinnän välineenä, tiedotus sekä viestinnän pitäisi olla avointa ja rehellistä. Jokainen työntekijä on viestijä. Sisäisen viestinnän toimivuuteen kokonaisuutena tulisi saada lisää selkeyttä sekä ohjeistus, johon kaikki työntekijät sitoutuvat. Selvät ohjeet sisäiseen viestintään ehkäisisivät hajanaisuutta ja tietokatkoksia. Avoimuus ja tiedon jakaminen on työhyvinvoinnin vuoksi tärkeää.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sisäistä viestintää, viestintäkanavia ja yhteisöviestintää. Tutkimusongelmana opinnäytetyössä oli miten tilitoimiston sisäistä viestintää saadaan kehitettyä toimivammaksi. Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullista eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruussa käytettiin haastattelua, kyselyä ja havainnointia.
Henkilöstölle tehdyn haastattelun ja kyselyn tarkoituksena oli kerätä mielipiteitä sisäisen viestinnän tilasta havaintojen tueksi. Näin saatiin syvällisempää tietoa sisäisen viestinnän nykytilasta ja viestintäkanavista ja pystyttiin nostamaan ongelmakohtia esiin. Haastatteluun osallistui 4 henkilöä ja kyselyn palautti 10 henkilöä. Kyselyn vastausaika oli 6.4.–16.4.2021.
Kyselyn tuloksista nousi selkeästi kolme kehittämiskohdetta, Teamsin käyttö sisäisen viestinnän välineenä, tiedotus sekä viestinnän pitäisi olla avointa ja rehellistä. Jokainen työntekijä on viestijä. Sisäisen viestinnän toimivuuteen kokonaisuutena tulisi saada lisää selkeyttä sekä ohjeistus, johon kaikki työntekijät sitoutuvat. Selvät ohjeet sisäiseen viestintään ehkäisisivät hajanaisuutta ja tietokatkoksia. Avoimuus ja tiedon jakaminen on työhyvinvoinnin vuoksi tärkeää.
