Vilperi-harjoitusohjelma varhaiskasvatuksen apuna?
Ruhanen, Elina (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256057
Tiivistelmä
Vilperi -käyttäytymisen hallinnan harjoitusohjelma on Kouvolan kasvatus-ja perheneuvolan psykologin Riitta Auvisen kehittämä menetelmä. Sen tarkoituksena on auttaa päiväkodin henkilökuntaa työskentelemään vaikeissa kasvatustilanteissa. Henkilökunnan mielipiteitä Vilperi- harjoitusohjelmasta ei ole aikaisemmin tutkittu.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa tarkasteltiin kolmen Kouvolan seudun päiväkodin esikouluryhmän työntekijöiden mielipiteitä Vilperi -käyttäytymisen hallinnan harjoitusohjelmasta. Tutkimuksen lähtökohtana oli kysymys siitä, auttaako vai vaikeuttaako Vilperi päiväkodin henkilökunnan työtä?
Tutkimuksessa haluttiin saada mahdollisimman monipuolista tietoa tutkimuksen kohteesta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä sekä muutaman monivalintakysymyksen. Kysely tehtiin vuosina 2007 - 2008. Tutkimukseen osallistuvat päiväkodit valittiin sen perusteella, ketkä olivat olleet Vilperi -harjoitusohjelman kokeilussa mukana.
Tutkimukseni osoittaa Vilperi -käyttäytymisen hallinnan harjoitusohjelman olevan hyvä apuväline esikouluryhmien arkeen. Tärkeimmiksi ja käyttökelpoisimmiksi toimintaperiaatteiksi nousivat myönteinen palaute ja kiitos, toiminnallinen ohjaus ja jäähy tarvittaessa. Tyypillisiä Vilperin käyttöä haittaavia tekijöitä olivat työntekijöiden vähyys ja Vilperi -periaatteiden unohtuminen. Tämä tutkimus antaa arvokasta tietoa menetelmän kehittäjälle sekä työkaluja menetelmän kehittämiseksi edelleen.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa tarkasteltiin kolmen Kouvolan seudun päiväkodin esikouluryhmän työntekijöiden mielipiteitä Vilperi -käyttäytymisen hallinnan harjoitusohjelmasta. Tutkimuksen lähtökohtana oli kysymys siitä, auttaako vai vaikeuttaako Vilperi päiväkodin henkilökunnan työtä?
Tutkimuksessa haluttiin saada mahdollisimman monipuolista tietoa tutkimuksen kohteesta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä sekä muutaman monivalintakysymyksen. Kysely tehtiin vuosina 2007 - 2008. Tutkimukseen osallistuvat päiväkodit valittiin sen perusteella, ketkä olivat olleet Vilperi -harjoitusohjelman kokeilussa mukana.
Tutkimukseni osoittaa Vilperi -käyttäytymisen hallinnan harjoitusohjelman olevan hyvä apuväline esikouluryhmien arkeen. Tärkeimmiksi ja käyttökelpoisimmiksi toimintaperiaatteiksi nousivat myönteinen palaute ja kiitos, toiminnallinen ohjaus ja jäähy tarvittaessa. Tyypillisiä Vilperin käyttöä haittaavia tekijöitä olivat työntekijöiden vähyys ja Vilperi -periaatteiden unohtuminen. Tämä tutkimus antaa arvokasta tietoa menetelmän kehittäjälle sekä työkaluja menetelmän kehittämiseksi edelleen.