Verkkokauppayrityksen visuaalisen ilmeen uudistaminen
Autio, Ida (2021)
Autio, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511145
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitetään olemassa olevan yrityksen visuaalista ilmettä. Tässä työssä kohdeyrityksenä on suomalainen, lastentarvikkeita myyvä verkkokauppayritys. Heidän toimintansa on alkanut vuonna 2017 ja nykyinen yritystunnus kaipaa yrittäjän mukaan päivitystä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy uusi yritysilme, -tunnus ja ohjeisto yhdenmukaisen visuaalisen ilmeen säilyttämiseen. Suurimpana kehitystavoitteena on yritystunnuksen uudistaminen, mutta yritystunnuksen mukana tulevat yritykselle uudet ominaisvärit ja -typografia, ja tätä kautta uusi visuaalinen ilme. Tunnus on suuri osa yrityksen tunnettuutta, ja sen myötä kehitys koskee myös heidän brändiä. Tarkoituksena on siis päivittää yrityksen visuaalinen kokonaisuus, eli yritysilme. Työssä käydään läpi, mistä palasista visuaalinen ilme koostuu ja kuinka yritysilmettä kehitetään yrittäjän toiveiden mukaiseksi.
Kehitysmenetelmänä työssä on ollut aktiivinen keskustelu yrittäjän kanssa ja luova työ. Tarkoituksena on kartoittaa yrittäjän toiveita, etiikkaa ja arvoja, jotta kehitetty visuaalinen ilme tyydyttää yrittäjän mieltymyksiä. Teoriaosuus käsittelee visuaalista identiteettiä, sen tärkeyttä nykymaailman yrityksille sekä brändin ilmeen johtamista. Lopputuotoksena yritykselle kehitettiin uusi yhdenmukainen visuaalinen ilme, jonka pääelementtinä oli yritystunnus, ja graafinen ohjeisto.
Kehitysmenetelmänä työssä on ollut aktiivinen keskustelu yrittäjän kanssa ja luova työ. Tarkoituksena on kartoittaa yrittäjän toiveita, etiikkaa ja arvoja, jotta kehitetty visuaalinen ilme tyydyttää yrittäjän mieltymyksiä. Teoriaosuus käsittelee visuaalista identiteettiä, sen tärkeyttä nykymaailman yrityksille sekä brändin ilmeen johtamista. Lopputuotoksena yritykselle kehitettiin uusi yhdenmukainen visuaalinen ilme, jonka pääelementtinä oli yritystunnus, ja graafinen ohjeisto.