Älä oleta – viesti vakuuttavasti
Vuorinen, Riikka (2021)
Vuorinen, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511206
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Tecalemit Oy:lle. Tecalemit Oy on suomalainen autokorjaamolaitteiden maahantuonti-, myynti- ja huoltoyritys. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää Tecalemit Oy:n toiminnan haasteet ja antaa niihin kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tietoperustana on strategisen johtamisen, organisaatiokulttuurin, viestinnän, tietojärjestelmän ja oppivan organisaation käsitteet.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvaa fenomenografista tutkimustapaa, jolla pyrittiin löytämään haastatteluaineistoista saadut käsitykset Tecalemit Oy:n toiminnasta. Tutkimuksen tavoitteena oli fenomenografialle ominaisesti löytää ja systematisoida jaettuja ja sosiaalisesti merkittäviä ajattelutapoja, joita saatiin tutkimusaineistosta. Kuvailemisen, analysoinnin ja tulkinnan kohteena olivat fenomenografiassa ihmisten käsitykset. Fenomenografian lähtökohtana on oletus, että ihmiset antavat samalle ilmiöille erilaisia merkityksiä. Fenomenografian menetelmällä kuvaillaan erilaisia tapoja, joilla jotakin voidaan kokea ja sitten yleistää ja hierarkisoida ne. Vaikka koetaan jotain samaa tai ymmärretään samaa, voi se saada eri merkityksen.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin. Haastatteluita tehtiin 19 yrityksen työntekijälle ja viidelle (5) asiakasyrityksen edustajalle. Tuloksena saatiin fenomenografinen analyysi, jossa on kuvattu eri merkitykset Tecalemit Oy:n haasteista. Aineistosta nousi haasteille kolme yleiskategoriaa, joita olivat Itsestä lähtöisin olevat haasteet, Muualta organisaatiosta lähtöisin olevat haasteet ja Muualta/organisaation ulkopuolelta nousevat haasteet. Haasteet liittyivät pitkälti yrityksen johtamisen, organisaation kulttuurin, viestinnän ja tietojärjestelmien haasteisiin. Tässä opinnäytetyössä on lisäksi annettu ehdotuksia löydettyjen haasteiden selättämiseksi Peter Sengen luoman oppivan organisaation- käsitteen hengessä ja leanin, jatkuvan kehittämisen filosofian, kuten Objectives & Key Results (OKR)- strategisen johtamisen mallin avulla.
Tutkimuksen tuloksista ei voida tehdä yleispäteviä johtopäätöksiä, sillä tulokset rajoittuvat kohdeorganisaatioon.
Opinnäytetyön tietoperustana on strategisen johtamisen, organisaatiokulttuurin, viestinnän, tietojärjestelmän ja oppivan organisaation käsitteet.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvaa fenomenografista tutkimustapaa, jolla pyrittiin löytämään haastatteluaineistoista saadut käsitykset Tecalemit Oy:n toiminnasta. Tutkimuksen tavoitteena oli fenomenografialle ominaisesti löytää ja systematisoida jaettuja ja sosiaalisesti merkittäviä ajattelutapoja, joita saatiin tutkimusaineistosta. Kuvailemisen, analysoinnin ja tulkinnan kohteena olivat fenomenografiassa ihmisten käsitykset. Fenomenografian lähtökohtana on oletus, että ihmiset antavat samalle ilmiöille erilaisia merkityksiä. Fenomenografian menetelmällä kuvaillaan erilaisia tapoja, joilla jotakin voidaan kokea ja sitten yleistää ja hierarkisoida ne. Vaikka koetaan jotain samaa tai ymmärretään samaa, voi se saada eri merkityksen.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin. Haastatteluita tehtiin 19 yrityksen työntekijälle ja viidelle (5) asiakasyrityksen edustajalle. Tuloksena saatiin fenomenografinen analyysi, jossa on kuvattu eri merkitykset Tecalemit Oy:n haasteista. Aineistosta nousi haasteille kolme yleiskategoriaa, joita olivat Itsestä lähtöisin olevat haasteet, Muualta organisaatiosta lähtöisin olevat haasteet ja Muualta/organisaation ulkopuolelta nousevat haasteet. Haasteet liittyivät pitkälti yrityksen johtamisen, organisaation kulttuurin, viestinnän ja tietojärjestelmien haasteisiin. Tässä opinnäytetyössä on lisäksi annettu ehdotuksia löydettyjen haasteiden selättämiseksi Peter Sengen luoman oppivan organisaation- käsitteen hengessä ja leanin, jatkuvan kehittämisen filosofian, kuten Objectives & Key Results (OKR)- strategisen johtamisen mallin avulla.
Tutkimuksen tuloksista ei voida tehdä yleispäteviä johtopäätöksiä, sillä tulokset rajoittuvat kohdeorganisaatioon.