Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijalähtöisen ohjauksen kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa

Mikkonen, Sara (2021)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Sara Mikkonen.pdf (1.713Mt)
Lataukset: 


Mikkonen, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611338
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ohjauksen merkitystä ja käytänteitä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelijan näkökulmasta. Opiskelijan näkökulman merkitystä korostavat ammatillisen koulutuksen asiakaslähtöisyys ja yksilölliset opintopolut. Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tietoa asiakaslähtöisestä ja opiskelijan yksilöllisiin tarpeisiin vastaavasta ohjauksesta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa ja kehittää ohjauksellinen työkalu opiskelijoiden käyttöön. Työelämän yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli Stadin ammatti- ja aikuisopisto.

Tietoperustassa käsitellään toisen asteen ammatillista koulutusta Suomessa lainsäädännön, opintojen henkilökohtaistamisen ja yksilöllisten opintopolkujen näkökulmasta. Tietoperustassa määritellään ohjauksen käsite sekä tarkastellaan ohjausta opintoihin kiinnittävä tekijänä, motivaatiota tukevana tekijänä sekä vuorovaikutteisena ohjausprosessina.

Opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä selvitettiin käyttämällä sekä määrällistä että laadullista menetelmää. Menetelminä käytettiin kyselyä ja teemahaastatteluita, jotka molemmat soveltuvat hyvin ihmisten kokemusten ja näkemysten tutkimiseen. Kyselyn avoimia vastauksia analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja haastatteluiden vastauksia teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tulosten perusteella opiskelijoiden näkökulmasta ohjauksessa on tärkeintä yksilöllisyys, käytännönläheisyys ja vuorovaikutteisuus. Opiskelijat toivovat saavansa kannustavaa, selkeää ja käytännön esimerkkeihin sidottua ohjausta. Sekä opiskelijat että opettajat kokivat opintojen alkuvaiheen ohjauksen kriittiseksi opiskelijan opintoihin kiinnittymisen kannalta. Opintopolun suunnittelu opiskelijan henkilökohtaisen tilanteen ja osaamistarpeiden mukaan sekä ohjauksen säännöllisyys ja tasa-arvoisuus olivat tulosten perusteella opiskelijoille olennaisia tekijöitä ohjauksessa.

Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin informatiivinen verkkosivusto opiskelijoiden käyttöön. Verkkosivuston kehittämisessä kiinnitettiin huomiota erityisesti informatiivisuuteen ja käyttäjäystävällisyyteen. Verkkosivustolle kootaan laajasti informaatiota ammatillisessa koulutuksessa opiskelusta ja sen käytänteistä. Verkkosivuston kehittämisessä otettiin huomioon erityisesti sivuston käyttäminen mobiililaitteella.

Jatkotutkimusaiheita ohjauksen kehittämiseen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa ovat opintojen aloittamisvaiheen ohjaukselliset toimenpiteet sekä ohjausprosessien ja -käytänteiden yhdenmukaistaminen oppilaitoksen sisällä. Informatiivista verkkosivustoa on mahdollista jatkokehittää lisäämällä sivustolle interaktiivista sisältöä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste