Kasvatusyhteistyötä verkon välityksellä - Opas etävanhempainillan järjestämiseen
Ketonen, Heli (2021)
Ketonen, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611520
Tiivistelmä
Huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä määritellään varhaiskasvatuslaissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä aikana, jolloin rajoitettiin kohtaamisia koronapandemian takia. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda työelämäkumppanille uusi toimintamalli vanhempainillasta, joka järjestettiin verkon välityksellä. Uuteen toimintamalliin tuotettiin opas, jolla helpotettiin etävanhempainillan toteutusta ja osallistumista. Etävanhempainilloista pystytään tekemään vuorovaikutteisia tapaamisia, niissä tehdään kasvatusyhteistyötä ja huoltajien osallisuus toteutuu. Opinnäytetyö aloitettiin Etelä-Suomessa sijaitsevan työelämäkumppanin tarpeesta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja siihen käytettiin konstruktiivista tutkimusta. Tähän päädyttiin, koska luotiin uutta toimintamallia työelämäkumppanille ja kehittämistyön lopputuloksena tuotettiin opas. Konstruktiivisessa tutkimuksessa yhdistettiin teoria- ja käytännöntietoa. Menetelminä käytettiin haastattelua ja työpajatyöskentelyä, jonka jälkeen opas kokeiltiin oikeissa etävanhempainilloissa. Kokeiluissa havainnoitiin oppaan toimivuutta ja huoltajille ja henkilöstölle tehtiin sähköinen palautekysely, jonka jälkeen opas viimeisteltiin. Opas sisältää näytöllä puhetta ja osallistumista tukevan PowerPoint-diasarjan eri ryhmille, ohjeet henkilöstölle vanhempainillan järjestämiseen sekä huoltajille osallistumisohjeet. Opasta voidaan levittää organisaation muihin yksiköihin ja ohjeita voidaan käyttää muihin etätapaamisiin.
Palautekyselyn perusteella sekä henkilöstön että huoltajien mielestä etätoteutuksista pidettiin. Molemmissa vastaajaryhmissä toivottiin vanhempainiltojen järjestämistä tulevaisuudessa eniten hybridimallilla toteutettuna, jossa osallistuminen onnistuu sekä etäyhteydellä että päiväkodissa paikan päällä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja siihen käytettiin konstruktiivista tutkimusta. Tähän päädyttiin, koska luotiin uutta toimintamallia työelämäkumppanille ja kehittämistyön lopputuloksena tuotettiin opas. Konstruktiivisessa tutkimuksessa yhdistettiin teoria- ja käytännöntietoa. Menetelminä käytettiin haastattelua ja työpajatyöskentelyä, jonka jälkeen opas kokeiltiin oikeissa etävanhempainilloissa. Kokeiluissa havainnoitiin oppaan toimivuutta ja huoltajille ja henkilöstölle tehtiin sähköinen palautekysely, jonka jälkeen opas viimeisteltiin. Opas sisältää näytöllä puhetta ja osallistumista tukevan PowerPoint-diasarjan eri ryhmille, ohjeet henkilöstölle vanhempainillan järjestämiseen sekä huoltajille osallistumisohjeet. Opasta voidaan levittää organisaation muihin yksiköihin ja ohjeita voidaan käyttää muihin etätapaamisiin.
Palautekyselyn perusteella sekä henkilöstön että huoltajien mielestä etätoteutuksista pidettiin. Molemmissa vastaajaryhmissä toivottiin vanhempainiltojen järjestämistä tulevaisuudessa eniten hybridimallilla toteutettuna, jossa osallistuminen onnistuu sekä etäyhteydellä että päiväkodissa paikan päällä.