Tarinallinen tasapainorata ikäihmisille – ohjevideo toimintakyvyn säilyttämiseksi kotiolosuhteisiin
Pihlaja, Elisa (2021)
Pihlaja, Elisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kotioloihin soveltuva ohjevideo ikäihmisille, joilla on alkavia toimintakyvyn ongelmia. Työn tavoitteena oli kehittää uudenlaista ikäihmisten tasapainoharjoitteluun soveltuvaa etäohjausmateriaalia sekä syventää omaa osaamistani ja ymmärrystäni ikäihmisten tasapainoharjoittelusta ja video-ohjausmateriaalin tuottamisesta.
Toimeksiantajana oli Ikäinstituutti ja työn idea lähti alun perin liikunnanohjaajaopintojeni kurssityöstä. Tarinallisuus ja mielikuvat toimivat innovatiivisena ohjauskeinona videolla, sillä tämän tyylisiä ohjevideoita ei ole kovin monia ikäihmisille suunnattuna ja tarinoita käytetään ohjauksessa yleensä lasten liikunnan puolella. COVID-19 pandemian aikana moni ryhmäliikunta on ollut ajoittain tauolla ja se on estänyt ikäihmistenkin osallistumisen liikunta-aktiviteetteihin, joten tällaisille ohjevideoille on tarvetta ikäihmisten aktiivisuuden tueksi.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin konstruktivistista kehittämismenetelmää ja se oli luonteeltaan toiminnallinen. Teoriataustassa käsitellään ikäihmisten toimintakyvyn osa-alueita ja tasapainojärjestelmiä, tarinallistamista sekä mielikuvien hyödyntämistä. Lisäksi videon suunnittelu- ja toteutusprosessin lomassa käsitellään videon tuottamisen teoriaa.
Teoriakirjallisuuden ja oman ideani pohjalta suunniteltiin ja kuvattiin ohjevideo. Työstövaiheessa palautetta kerättiin muutamalta kohderyhmän jäseneltä ja käsikirjoitusta hienosäädettiin kuvaajan ja toimeksiantajan kanssa. Kuvaamisen jälkeen videon eri versioita tarkasteltiin ja hiottiin toimeksiantajan, kuvaajan ja opinnäytetyön tekijän kanssa kohti lopullista muotoaan. Opinnäytetyössä syntynyt ohjevideo on uudella näkökulmalla toteutettu vaihtoehto kotiharjoitteluun. Videon nimeksi muotoutui “Tarinallinen tasapainorata – tavarat mullin mallin” ja se on julkaistu Ikäinstituutin YouTube-kanavalla.
Toimeksiantajana oli Ikäinstituutti ja työn idea lähti alun perin liikunnanohjaajaopintojeni kurssityöstä. Tarinallisuus ja mielikuvat toimivat innovatiivisena ohjauskeinona videolla, sillä tämän tyylisiä ohjevideoita ei ole kovin monia ikäihmisille suunnattuna ja tarinoita käytetään ohjauksessa yleensä lasten liikunnan puolella. COVID-19 pandemian aikana moni ryhmäliikunta on ollut ajoittain tauolla ja se on estänyt ikäihmistenkin osallistumisen liikunta-aktiviteetteihin, joten tällaisille ohjevideoille on tarvetta ikäihmisten aktiivisuuden tueksi.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin konstruktivistista kehittämismenetelmää ja se oli luonteeltaan toiminnallinen. Teoriataustassa käsitellään ikäihmisten toimintakyvyn osa-alueita ja tasapainojärjestelmiä, tarinallistamista sekä mielikuvien hyödyntämistä. Lisäksi videon suunnittelu- ja toteutusprosessin lomassa käsitellään videon tuottamisen teoriaa.
Teoriakirjallisuuden ja oman ideani pohjalta suunniteltiin ja kuvattiin ohjevideo. Työstövaiheessa palautetta kerättiin muutamalta kohderyhmän jäseneltä ja käsikirjoitusta hienosäädettiin kuvaajan ja toimeksiantajan kanssa. Kuvaamisen jälkeen videon eri versioita tarkasteltiin ja hiottiin toimeksiantajan, kuvaajan ja opinnäytetyön tekijän kanssa kohti lopullista muotoaan. Opinnäytetyössä syntynyt ohjevideo on uudella näkökulmalla toteutettu vaihtoehto kotiharjoitteluun. Videon nimeksi muotoutui “Tarinallinen tasapainorata – tavarat mullin mallin” ja se on julkaistu Ikäinstituutin YouTube-kanavalla.