Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvattajien kokemuksia ja näkemyksiä
Pekkola, Mira; Pesu, Kaisa (2021)
Pekkola, Mira
Pesu, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711615
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia, näkemyksiä ja asenteita sukupuolisensitiivisyydestä ja sen toteutumisesta päiväkodissa. Sukupuolisensitiivinen kasvatus on varhaiskasvatussuunnitelman uudistumisen myötä ajankohtainen aihe varhaiskasvatustyössä. Tutkimuksen avulla pyrittiin vahvistamaan ja edistämään kasvatusalan ammattilaisten tietoisuutta sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta ja sen merkityksestä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui sukupuolen moninaisuudesta, sukupuolitietoisesta ja -sensitiivisestä varhaiskasvatuksesta sekä tasa-arvotyöskentelyn lähtökohdista. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä ryhmähaastattelut kahden Lappeenrannan kaupungin varhaiskasvatusyksikön yhdeksälle varhaiskasvatuksen opettajalle. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimushavainnot osoittivat, että varhaiskasvattajat kokivat sukupuolisensitiivisen kasvatuksen myönteisenä asiana ja tärkeänä varhaiskasvatuksen arvona. Sukupuolisensitiivisyys liitettiin olennaisesti yhdenvertaisuuteen, tasa-arvoon ja lapsen yksilöllisyyden huomioimiseen. Tutkimuksen perusteella oli havaittavissa, että kasvattajien sukupuolisensitiivisyyttä koskevissa tulkinnoissa oli hajontaa ja sukupuolisensitiivisyys sekoitettiin osittain sukupuolineutraaliuuteen. Kasvattajat tiedostivat omat sukupuolistereotyyppiset ennakko-oletuksensa lapsista ja pyrkivät tietoisesti työstämään ja reflektoimaan niitä omassa työssään.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui sukupuolen moninaisuudesta, sukupuolitietoisesta ja -sensitiivisestä varhaiskasvatuksesta sekä tasa-arvotyöskentelyn lähtökohdista. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä ryhmähaastattelut kahden Lappeenrannan kaupungin varhaiskasvatusyksikön yhdeksälle varhaiskasvatuksen opettajalle. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimushavainnot osoittivat, että varhaiskasvattajat kokivat sukupuolisensitiivisen kasvatuksen myönteisenä asiana ja tärkeänä varhaiskasvatuksen arvona. Sukupuolisensitiivisyys liitettiin olennaisesti yhdenvertaisuuteen, tasa-arvoon ja lapsen yksilöllisyyden huomioimiseen. Tutkimuksen perusteella oli havaittavissa, että kasvattajien sukupuolisensitiivisyyttä koskevissa tulkinnoissa oli hajontaa ja sukupuolisensitiivisyys sekoitettiin osittain sukupuolineutraaliuuteen. Kasvattajat tiedostivat omat sukupuolistereotyyppiset ennakko-oletuksensa lapsista ja pyrkivät tietoisesti työstämään ja reflektoimaan niitä omassa työssään.