Varhaiskasvattajien kokemuksia tunnetaitokasvatuksesta
Penttinen, Annukka (2021)
Penttinen, Annukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711804
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erään joensuulaisen päiväkodin varhaiskasvattajien toteuttamaa tunnetaitokasvatusta 3–5-vuotiaille lapsille. Tavoitteena oli kerätä tietoa varhaiskasvattajien kokemuksista tunnetaitokasvatuksesta: miten ja millä menetelmillä varhaiskasvattajat ovat toteuttaneet tunnetaitokasvatusta työssään. Opinnäytetyössä selvitetään myös, mitä mahdollisia haasteita varhaiskasvattajat kokevat tunnetaitokasvatuksessa olevan. Tavoitteena oli myös ottaa selvää, millaisia positiivisia vaikutuksia varhaiskasvattajat ovat huomanneet tunnetaitokasvatuksella olevan lasten käytökseen.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä päiväkodin varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan varhaiskasvattajat kokivat tunnetaitokasvatuksen olevan merkityksellistä ja olennainen osa työtään. Tunnetaitoja opetetaan eri menetelmin lapsen yksilölliset tarpeet huomioiden. Varhaiskasvattaja näyttää omalla toiminnallaan esimerkkiä tunnetaitojen käyttämisestä. Tulosten mukaan haasteiksi koettiin arjen resurssit ja kasvatusyhteistyö. Tunnetaitokasvatuksen hyötynä koettiin olevan lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erään joensuulaisen päiväkodin varhaiskasvattajien toteuttamaa tunnetaitokasvatusta 3–5-vuotiaille lapsille. Tavoitteena oli kerätä tietoa varhaiskasvattajien kokemuksista tunnetaitokasvatuksesta: miten ja millä menetelmillä varhaiskasvattajat ovat toteuttaneet tunnetaitokasvatusta työssään. Opinnäytetyössä selvitetään myös, mitä mahdollisia haasteita varhaiskasvattajat kokevat tunnetaitokasvatuksessa olevan. Tavoitteena oli myös ottaa selvää, millaisia positiivisia vaikutuksia varhaiskasvattajat ovat huomanneet tunnetaitokasvatuksella olevan lasten käytökseen.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä päiväkodin varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan varhaiskasvattajat kokivat tunnetaitokasvatuksen olevan merkityksellistä ja olennainen osa työtään. Tunnetaitoja opetetaan eri menetelmin lapsen yksilölliset tarpeet huomioiden. Varhaiskasvattaja näyttää omalla toiminnallaan esimerkkiä tunnetaitojen käyttämisestä. Tulosten mukaan haasteiksi koettiin arjen resurssit ja kasvatusyhteistyö. Tunnetaitokasvatuksen hyötynä koettiin olevan lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen.