Konseptisuunnitelma lemmikin kanssa matkustamiseen Case: Holiday Club
Söderling, Mari (2021)
Söderling, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711745
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Holiday Clubille konseptisuunnitelma lemmikin kanssa matkustamiseen Holiday Clubin hotelleissa ja loma-asunnoissa. Holiday Clubilla ei ole yhtenäistä konseptia lemmikkien kanssa matkustamiseen, joten tavoitteena oli tuottaa Holiday Clubille arvoa tuottava ja kilpailukykyinen konseptisuunnitelma, jonka pohjalta he voivat kehittää toimintaansa. Opinnäytetyö tuotti samalla myös tietoa toimeksiantajalle lemmikkien kanssa matkustavien asiakkaiden toiveista Holiday Clubin asiakaspalautteiden perusteella.
Opinnäytetyön aineisto hankittiin tekemällä net-scouting benchmarkingin avulla vastaavista majoitusyrityksistä ja Holiday Clubin asiakaspalautteiden avulla, joilla hankittiin tietoa Holiday Clubin asiakkaiden mielipiteistä. Lisäksi aineistoa hankittiin käyttämällä netscoutingia lemmikkien kanssa matkustavien mielipiteiden keräämiseksi internetin lemmikkifoorumeilta ja tekemällä teemahaastattelut Holiday Clubin kahdelle Resort Managerille, joiden avulla saatiin tietoa enemmän Holiday Clubin nykyisistä toimintatavoista. Aineisto käytiin läpi käyttämällä sisällönanalyysiä ja niistä koottiin tulokset. Sisällönanalyysin ja benchmarkingin tuloksien avulla kehitettiin konseptisuunnitelma Holiday Clubin käyttöön. Teoreettinen viitekehys koostui palvelukokemuksesta ja konseptoinnista.
Aineiston tuloksien perusteella lemmikin kanssa matkustamisen tärkeitä teemoja ovat huomiointi, lisätarvikkeet lemmikille, yhteistyö ja hinta. Holiday Clubin lemmikin kanssa matkustamisen toimintaa suunniteltaessa on keskityttävä tämän kohderyhmän huomiointiin, joka näkyy kaikessa toiminnassa ja palveluissa. Lisätarvikkeilla saadaan arvon tunnetta asiakkaalle lemmikkimaksusta, mutta se on myös osa huomiointia. Yhteistyöllä eri yritysten tai yhdistysten kanssa saadaan asiakkaille huomioonottava ja välittävä kokonaiskuva yrityksestä lemmikkejä ja niiden kanssa matkustavia kohtaan. Näillä toimilla saadaan hintaa kilpailukykyisemmäksi ja houkuttelevaksi asiakkaille, mutta se tuottaa myös arvon tunnetta palvelusta asiakkaalle, joka matkustaa lemmikin kanssa. Lemmikkien kanssa matkustaminen on ollut viime aikoina kasvussa ja tulevaisuudessa pelkkä lemmikkihuone ei välttämättä riitä kyseiselle asiakasryhmälle. Palvelukokonaisuus tulisi olla konseptoitu, kilpailukykyinen ja sen pitäisi tuottaa enemmän elämyksiä ja kokemuksia asiakkaalle. The topic of this study was to create a concept for traveling with pets in Holiday Club’s hotels and Villas. The objective of the thesis was to draw up a value-creating and competitive concept whereby the commissioner can develop company operations. At the moment Holiday Club doesn’t have a concept for customers that are traveling with pets. In addition, customer feedback showed Holiday Club’s customers opinions about their interests and needs when traveling with pets.
The data for this thesis were collected by using net-scouting with the benchmarking method for similar accommodation establishment, using Holiday Club’s customer feedback to examine customers’ opinions, using net-scouting on Internet’s petforums to map opinions when traveling with pets. Two Holiday Club’s Resort Managers were interviewed to obtain more information about the current practices. The data were examined and results were made. The research methods were content analysis and benchmarking and by using these methods the template of the concept was made for Holiday Club. The theoretical framework of this thesis reviews the experiental aspect of a service and concept development.
The results of the study show that paying attention to the customers, equipment for the pet, cooperation and the price were important themes for the concept. Based on the findings, most important is to focus on this target group to pay enough attention to the group, which can be seen in all activities. With the equipment the customer will get value for the price and it also reflects consideration. Cooperation with various companies or associations provides customers a comprehensive and caring overall picture of the company. These actions will make the price more competitive and tempting for customers but it also creates value for the customers. Traveling with pets has been on increase and in the future delivering a petroom is no longer enough for this targetgroup. The services should include a concept, it should be competitive and it should create more thrills and experiences for the customers.
Opinnäytetyön aineisto hankittiin tekemällä net-scouting benchmarkingin avulla vastaavista majoitusyrityksistä ja Holiday Clubin asiakaspalautteiden avulla, joilla hankittiin tietoa Holiday Clubin asiakkaiden mielipiteistä. Lisäksi aineistoa hankittiin käyttämällä netscoutingia lemmikkien kanssa matkustavien mielipiteiden keräämiseksi internetin lemmikkifoorumeilta ja tekemällä teemahaastattelut Holiday Clubin kahdelle Resort Managerille, joiden avulla saatiin tietoa enemmän Holiday Clubin nykyisistä toimintatavoista. Aineisto käytiin läpi käyttämällä sisällönanalyysiä ja niistä koottiin tulokset. Sisällönanalyysin ja benchmarkingin tuloksien avulla kehitettiin konseptisuunnitelma Holiday Clubin käyttöön. Teoreettinen viitekehys koostui palvelukokemuksesta ja konseptoinnista.
Aineiston tuloksien perusteella lemmikin kanssa matkustamisen tärkeitä teemoja ovat huomiointi, lisätarvikkeet lemmikille, yhteistyö ja hinta. Holiday Clubin lemmikin kanssa matkustamisen toimintaa suunniteltaessa on keskityttävä tämän kohderyhmän huomiointiin, joka näkyy kaikessa toiminnassa ja palveluissa. Lisätarvikkeilla saadaan arvon tunnetta asiakkaalle lemmikkimaksusta, mutta se on myös osa huomiointia. Yhteistyöllä eri yritysten tai yhdistysten kanssa saadaan asiakkaille huomioonottava ja välittävä kokonaiskuva yrityksestä lemmikkejä ja niiden kanssa matkustavia kohtaan. Näillä toimilla saadaan hintaa kilpailukykyisemmäksi ja houkuttelevaksi asiakkaille, mutta se tuottaa myös arvon tunnetta palvelusta asiakkaalle, joka matkustaa lemmikin kanssa. Lemmikkien kanssa matkustaminen on ollut viime aikoina kasvussa ja tulevaisuudessa pelkkä lemmikkihuone ei välttämättä riitä kyseiselle asiakasryhmälle. Palvelukokonaisuus tulisi olla konseptoitu, kilpailukykyinen ja sen pitäisi tuottaa enemmän elämyksiä ja kokemuksia asiakkaalle.
The data for this thesis were collected by using net-scouting with the benchmarking method for similar accommodation establishment, using Holiday Club’s customer feedback to examine customers’ opinions, using net-scouting on Internet’s petforums to map opinions when traveling with pets. Two Holiday Club’s Resort Managers were interviewed to obtain more information about the current practices. The data were examined and results were made. The research methods were content analysis and benchmarking and by using these methods the template of the concept was made for Holiday Club. The theoretical framework of this thesis reviews the experiental aspect of a service and concept development.
The results of the study show that paying attention to the customers, equipment for the pet, cooperation and the price were important themes for the concept. Based on the findings, most important is to focus on this target group to pay enough attention to the group, which can be seen in all activities. With the equipment the customer will get value for the price and it also reflects consideration. Cooperation with various companies or associations provides customers a comprehensive and caring overall picture of the company. These actions will make the price more competitive and tempting for customers but it also creates value for the customers. Traveling with pets has been on increase and in the future delivering a petroom is no longer enough for this targetgroup. The services should include a concept, it should be competitive and it should create more thrills and experiences for the customers.