Food Trail -avotuliruokatapahtuman konseptointi ja kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Aaltonen, Julia (2021)
Aaltonen, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711907
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Food Trail -avotuliruokatapahtuman tapahtumakonseptia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ruukkimatkailu Oy, joka on järjestänyt Food Trail -avotuliruokatapahtumaa kahden vuoden ajan. Opinnäytetyön tarkoituksena on tapahtumakonseptin kehittämisen lisäksi antaa työkaluja tapahtumakonseptin kehittämiseen myös jatkossa.
Teoreettinen viitekehys tässä opinnäytetyössä koostui matkailun ja tapahtumatuotannon käsitteistöstä. Tietoperustassa käsiteltiin erilaisia matkailun muotoja, ruokamatkailua, luontomatkailua ja tapahtumamatkailua sekä tapahtuman organisointia ja tapahtuman järjestämisestä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä palvelumuotoilun keinoin. Kartoita ja ymmärrä -vaiheessa tutkimusaineistoa kerättiin kyselyä ja havainnointia käyttäen. Ennakoi ja ideoi -vaiheessa kerätyn tutkimusaineiston avulla muodostettiin tapahtuman palvelupolku ja asiakasprofiilit. Ideoinnissa menetelmänä käytettiin miellekarttaa. Mallinna ja arvioi -vaiheessa ideointivaiheessa kehitetystä uudesta tapahtumakonseptista tehtiin prototyyppi, jota testattiin poikkeuksellisesti avoimen haastattelun menetelmällä. Lopullinen tapahtumakonsepti on muodostettu konseptoi ja vaikuta -vaiheessa.
Työn tuotoksena syntyi jo olemassa olevaan Food Trail -kuluttajatapahtumaan oheisohjelmaa ja työssä kehitettiin paremmaksi tapahtuman kulkua asiakkaan näkökulmasta. Tapahtumaan ideoitiin kokonaan yrityksille myytävä tapahtuma, joka on mahdollista räätälöidä jokaiselle yritykselle sopivaksi.
Teoreettinen viitekehys tässä opinnäytetyössä koostui matkailun ja tapahtumatuotannon käsitteistöstä. Tietoperustassa käsiteltiin erilaisia matkailun muotoja, ruokamatkailua, luontomatkailua ja tapahtumamatkailua sekä tapahtuman organisointia ja tapahtuman järjestämisestä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä palvelumuotoilun keinoin. Kartoita ja ymmärrä -vaiheessa tutkimusaineistoa kerättiin kyselyä ja havainnointia käyttäen. Ennakoi ja ideoi -vaiheessa kerätyn tutkimusaineiston avulla muodostettiin tapahtuman palvelupolku ja asiakasprofiilit. Ideoinnissa menetelmänä käytettiin miellekarttaa. Mallinna ja arvioi -vaiheessa ideointivaiheessa kehitetystä uudesta tapahtumakonseptista tehtiin prototyyppi, jota testattiin poikkeuksellisesti avoimen haastattelun menetelmällä. Lopullinen tapahtumakonsepti on muodostettu konseptoi ja vaikuta -vaiheessa.
Työn tuotoksena syntyi jo olemassa olevaan Food Trail -kuluttajatapahtumaan oheisohjelmaa ja työssä kehitettiin paremmaksi tapahtuman kulkua asiakkaan näkökulmasta. Tapahtumaan ideoitiin kokonaan yrityksille myytävä tapahtuma, joka on mahdollista räätälöidä jokaiselle yritykselle sopivaksi.