Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen kasvu ja ammatti-identiteetti : uutena alalle tulleiden sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia

Nyman, Lumikki; Paronen, Lauri (2021)

 
Avaa tiedosto
Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen kasvu ja ammatti-identiteetti (1.330Mt)
Lataukset: 


Nyman, Lumikki
Paronen, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella uutena alalle tulevien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ammatillisen kasvun prosessista sairaanhoitajaopintojen aikana. Tavoitteena oli tarjota LAB- ammattikorkeakoululle analysoitua tietoa uusina alalle tulevien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista ammatillisen kasvun prosessista. Tarkoituksena oli kehittää sairaanhoitajakoulutuksen sisältöä opiskelijalähtöisesti.

Laadullinen opinnäytetyö toteutettiin teemahaastatteluina, koska tahdottiin kuulla opiskelijoiden kokemuksia omin sanoin kerrottuna. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Teams-sovelluksen avulla. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin, sekä analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön teoriatieto kerättiin yleisimpiä tietokantoja, sekä kirjallisuutta käyttäen.

Keskeisimpiä havaintoja opinnäytetyön tuloksissa ovat haastateltavien kokemukset liian vähäisestä lähiopetuksen määrästä opintojen jokaisella osa-alueella. Haastateltavat toivovat erityisesti oman alan osaamista tukevien opintojen määrän lisäämistä. Haastateltavat kokevat harjoittelun olevan tärkeässä roolissa ammatillisen kasvun ja ammatti-identiteetin rakentumisen kannalta. Erityisesti opiskelijan saama vastuu ja ohjaajan merkitys korostuvat vastauksissa. Kokemukset tutoroinnin ja muiden opettajien vaikutuksesta ammatilliseen kasvuun jakavat mielipiteitä. Opettajien koetaan jäävän etäisiksi opintojen aikana. Tutoropettajan vaikutus ammatillisen kasvun prosessissa ja ammatti-identiteetin rakentumisessa on haastateltavien mukaan vaihteleva.
 
The goal of the thesis was to find out the experiences of nursing students with no prior exposure to the social and health care field about professional growth during nursing studies. The goal of thesis was to provide analyzed information and experiences about professional growth of nursing students with no prior exposure to the social and health care field for LAB University of Applied Sciences. The purpose of the thesis was to develope the content of nursing studies to be more student oriented.

The qualitative thesis was implemented as a thematic interview to allow the interviews to contribute to the development of the nursing studies curriculum by sharing best practices and experiences in their own words. The thesis material was collected by individual interviews using the Microsoft Teams application. Thesis material was recorded, transcribed and analyzed by using a content analysis method. Theoretical information was collected from most common databases and literature.

The key finding of the thesis is that interviewees felt that amount of contact teaching is low in each area of nursing studies. Interviewees were also hoping for more professional core competence studies. Interviewees felt that most important part of professional growth and building a professional identity during nursing studies is practical training. Interviewees felt that given responsibility and importance of a supervisor are of paramount importance and relevant in practical training. Experiences of tutor teachers and other teachers effects on professional growth differ in opinions. Teachers are experienced distant during studies. Interviewees think that tutor teachers effect on professional growth and building a professional identity is fluctuant.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste