Somemarkkinoinnin kehittäminen : case Itä-Hämeen Matkailuyhdistys
Ranta, Jenna (2021)
Ranta, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711951
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Itä-Hämeen Matkailuyhdistyksen sosiaalisen median markkinointia orgaanisen näkyvyyden keinoin. Työ toteutettiin, koska toimeksiantajalla oli tarve kehittää sosiaalisen median toimintaansa siten, että se saisi enemmän näkyvyyttä ja auttaisi luomaan houkuttelevaa kuvaa Itä-Hämeestä matkailukohteena.
Opinnäytetyön tietopohja keskittyi sosiaalisen median markkinointia orgaanisen näkyvyyden kannalta ja sisältömarkkinointia. Orgaaninen näkyvyys otettiin painopisteeksi koska toimeksiantaja toivoi, että sosiaalisen median markkinointia ei kehitettäisi maksetulla mainonnalla.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta selvittämään yhdistyksen sosiaalisen median nykytilanne ja toiveet sen kehitykselle. Tuloksissa nousi esille, että tällä hetkellä nykytilanne oli aika näkymätön ja toivottiin monipuolista sisältöä ja aktiivisuutta. Työssä käytettiin benchmarking-menetelmää keräämään tietoa, erilaisista tavoista toteuttaa sosiaalisen median sisältöjä ja toimintatapoja. Tuloksissa nousi esille, että käytettiin monipuolisesti eri sisältötyyppejä ja päivitystahti oli säännöllistä ja aktiivista.
Tutkimustulosten ja tietopohjan perusteella yhdistykselle kehotettiin luomaan sosiaaliselle medialle strategia, määrittämään selkeät tavoitteet ja kuinka tavoitteiden onnistumista mitataan, luomaan yhdistykselle oma persoona viestintään, hyödyntää monipuolisia sisältöjä ja olemaan aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Työn kehitysehdotuksissa käydään sosiaalisen median strategian eri vaiheet läpi ja annetaan ehdotus, kuinka yhdistys voisi eri vaiheet toteuttaa.
Opinnäytetyön tietopohja keskittyi sosiaalisen median markkinointia orgaanisen näkyvyyden kannalta ja sisältömarkkinointia. Orgaaninen näkyvyys otettiin painopisteeksi koska toimeksiantaja toivoi, että sosiaalisen median markkinointia ei kehitettäisi maksetulla mainonnalla.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta selvittämään yhdistyksen sosiaalisen median nykytilanne ja toiveet sen kehitykselle. Tuloksissa nousi esille, että tällä hetkellä nykytilanne oli aika näkymätön ja toivottiin monipuolista sisältöä ja aktiivisuutta. Työssä käytettiin benchmarking-menetelmää keräämään tietoa, erilaisista tavoista toteuttaa sosiaalisen median sisältöjä ja toimintatapoja. Tuloksissa nousi esille, että käytettiin monipuolisesti eri sisältötyyppejä ja päivitystahti oli säännöllistä ja aktiivista.
Tutkimustulosten ja tietopohjan perusteella yhdistykselle kehotettiin luomaan sosiaaliselle medialle strategia, määrittämään selkeät tavoitteet ja kuinka tavoitteiden onnistumista mitataan, luomaan yhdistykselle oma persoona viestintään, hyödyntää monipuolisia sisältöjä ja olemaan aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Työn kehitysehdotuksissa käydään sosiaalisen median strategian eri vaiheet läpi ja annetaan ehdotus, kuinka yhdistys voisi eri vaiheet toteuttaa.