Markkinointiviestintäsuunnitelma- Magnum Live Oy
Katiskoski, Roosa; Utriainen, Riikka (2021)
Lataukset:
Katiskoski, Roosa
Utriainen, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812091
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Magnum Live Oy:lle
markkinointiviestintäsuunnitelma kuluttajan näkökulmasta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen yrityksen markkinointiviestintä herättää kuluttajien mielenkiinnon. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli tapahtuma-alalla toimiva Magnum Live Oy, joka tuottaa yleisö- ja yritystapahtumapalveluita.
Tietoperusta opinnäytetyössä koostuu markkinointiviestinnästä, verkkoviestinnästä sekä asiakkaan merkityksestä yritystoiminnassa. Tutkimusmenetelminä tässä työssä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, jotka olivat benchmarking net scouting menetelmällä,
teemahaastattelu ja SWOT- analyysi. Benchmarking net scouting menetelmän tarkoituksena oli tarkastella Magnum Live Oy:n toimintaympäristöä. Teemahaastattelun avulla selvitettiin, millainen on näkyvä ja mieleenpainuva markkinointiviestintä kuluttajien näkökulmasta. SWOT- analyysin tarkoituksena oli selvittää Magnum Live Oy: ulkoiset uhat ja mahdollisuudet.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että yritysten verkkoviestintä vaikuttaa yrityksen imagoon. Yrityksen tulee näyttää olevansa elinvoimainen, joten julkaisutiheyden tulisi olla säännöllistä. Yritysten mainonta verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa vaikuttaa vahvasti kuluttajiin joko positiivisesti tai negatiivisesti riippuen mainoksen sisällöstä, ulkoasusta sekä julkaisutiheydestä. Tuloksista selvisi, että uhkina Magnum Live Oy:lle on kilpailevien yritysten parempi verkkoviestintä, sekä kilpailevien yritysten korkeampi tunnettavuus. Mahdollisuuksia olivat asiakkaiden positiiviset mielikuvat yrityksestä, sosiaalinen media ja tapahtuma- alan kiinnostavuus.
Tutkimuksen perusteella yritykselle suositeltiin aikataulupohjaa, joka sisältää kaikki eri kanavat ja mediat, joissa yritys haluaa viestiä. Lisäksi kokosimme ehdotuksen, joka koostui seuraavista teemoista: mainonta ja henkilökohtainen myyntityö, verkkomainonta ja sosiaalinen media sekä julkisuus. The objective of this thesis was to plan a marketing communications plan to the commissioner, Magnum Live Oy, from the point of view of a customer. The purpose of this thesis was to examine what company marketing communications evoke consumer interests. The commissioner of this thesis was Magnum Live Oy, which works in the field of events. Magnum Live Oy produces public and business events.
The theoretical framework in the thesis is structured around the themes of marketing communications, network communications and the significance of a customer in the field of business. The research methods of this thesis were benchmarking backed up with the net scouting method, theme interview and SWOT analysis, which are all qualitative methods. Benchmarking combined with the net scouting method was to observe the operational
environment of Magnum Live Oy. The purpose of the theme interview was to examine what is visible and memorable marketing communications from the point of view of the customer. The purpose of the SWOT analysis was to research external threats and possibilities.
The findings of this thesis state that the company’s network communications have a influence on the company’s image. Companies have to show their viability and therefore the publication frequency must be regular. Companies advertising on the web page and in social media have either a positive or a negative influence on the consumers depending on the advert’s content, design and publication frequency. From the SWOT analysis it was discovered
that the threats of Magnum Live Oy are the better network communications of the competitors and the better recognizability of the competitors. The possibilities were customers’ positive image of the company, social media marketing and the intriguing field of events.
Based on the findings of this thesis, the company is recommended to use a schedule template, which contains every channel that the company wants to communicate in. In addition, a proposal was assembled, which contained the following themes: advertising and face to face sales, online advertising, social media and publicity.
markkinointiviestintäsuunnitelma kuluttajan näkökulmasta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen yrityksen markkinointiviestintä herättää kuluttajien mielenkiinnon. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli tapahtuma-alalla toimiva Magnum Live Oy, joka tuottaa yleisö- ja yritystapahtumapalveluita.
Tietoperusta opinnäytetyössä koostuu markkinointiviestinnästä, verkkoviestinnästä sekä asiakkaan merkityksestä yritystoiminnassa. Tutkimusmenetelminä tässä työssä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, jotka olivat benchmarking net scouting menetelmällä,
teemahaastattelu ja SWOT- analyysi. Benchmarking net scouting menetelmän tarkoituksena oli tarkastella Magnum Live Oy:n toimintaympäristöä. Teemahaastattelun avulla selvitettiin, millainen on näkyvä ja mieleenpainuva markkinointiviestintä kuluttajien näkökulmasta. SWOT- analyysin tarkoituksena oli selvittää Magnum Live Oy: ulkoiset uhat ja mahdollisuudet.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista selvisi, että yritysten verkkoviestintä vaikuttaa yrityksen imagoon. Yrityksen tulee näyttää olevansa elinvoimainen, joten julkaisutiheyden tulisi olla säännöllistä. Yritysten mainonta verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa vaikuttaa vahvasti kuluttajiin joko positiivisesti tai negatiivisesti riippuen mainoksen sisällöstä, ulkoasusta sekä julkaisutiheydestä. Tuloksista selvisi, että uhkina Magnum Live Oy:lle on kilpailevien yritysten parempi verkkoviestintä, sekä kilpailevien yritysten korkeampi tunnettavuus. Mahdollisuuksia olivat asiakkaiden positiiviset mielikuvat yrityksestä, sosiaalinen media ja tapahtuma- alan kiinnostavuus.
Tutkimuksen perusteella yritykselle suositeltiin aikataulupohjaa, joka sisältää kaikki eri kanavat ja mediat, joissa yritys haluaa viestiä. Lisäksi kokosimme ehdotuksen, joka koostui seuraavista teemoista: mainonta ja henkilökohtainen myyntityö, verkkomainonta ja sosiaalinen media sekä julkisuus.
The theoretical framework in the thesis is structured around the themes of marketing communications, network communications and the significance of a customer in the field of business. The research methods of this thesis were benchmarking backed up with the net scouting method, theme interview and SWOT analysis, which are all qualitative methods. Benchmarking combined with the net scouting method was to observe the operational
environment of Magnum Live Oy. The purpose of the theme interview was to examine what is visible and memorable marketing communications from the point of view of the customer. The purpose of the SWOT analysis was to research external threats and possibilities.
The findings of this thesis state that the company’s network communications have a influence on the company’s image. Companies have to show their viability and therefore the publication frequency must be regular. Companies advertising on the web page and in social media have either a positive or a negative influence on the consumers depending on the advert’s content, design and publication frequency. From the SWOT analysis it was discovered
that the threats of Magnum Live Oy are the better network communications of the competitors and the better recognizability of the competitors. The possibilities were customers’ positive image of the company, social media marketing and the intriguing field of events.
Based on the findings of this thesis, the company is recommended to use a schedule template, which contains every channel that the company wants to communicate in. In addition, a proposal was assembled, which contained the following themes: advertising and face to face sales, online advertising, social media and publicity.