MyTeknoware-pilvipalvelun palveluliiketoiminnan kehittäminen asiakaslähtöisesti
Tuhkio, Päivi (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tuhkio, Päivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812083
Tiivistelmä
Nykypäivänä yritykset voivat lisätä kilpailukykyään kehittämällä perinteisen, tuoteperusteisen liiketoiminnan rinnalle palveluliiketoimintaan perustuvia ratkaisuja. Teknologiayrityksissä myös teolliseen internetiin (IIoT) pohjaavat palveluratkaisut tukevat kilpailukykyä ja palveluvientiä.
MyTeknoware-pilvipalvelu on Teknowaren kehittämä IIoT-pohjainen etähallinratkaisu, joka tarjoaa asiakkailleen tietoa siihen kytketyistä turvavalaistusjärjestelmistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa käyttäjälähtöistä asiakastietoa ja kehitysideoita pilvipalvelun kehittämiseksi, sekä saada ideoita tavoista, joilla yritys voisi palvella asiakkaitaan paremmin. Kehittämistyön ulkopuolelle rajattiin varsinaisen pilvipalvelun kehitys, jota tullaan toteuttamaan yrityksessä tämän työn tuloksena syntyneiden kehitysideoiden pohjalta.
Kehittämistyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jota vietiin eteenpäin tapaustutkimuksena. Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja periaatteita. Muotoilun näkökulmasta katsottuna palvelua kehitettiin asettamalla asiakkaan tarpeet kehitystyön keskiöön. Valittua kohderyhmää haastattelemalla saatiin selville heidän toiveitaan, tarpeitaan ja käyttökokemuksiaan vastaavista järjestelmistä. MyTeknoware-pilvipalvelun aiemmassa kehitystyössä syntynyttä käyttäjätietoa hyödynnettiin myös tausta-aineistona. Muotoiluajattelun avulla syntynyttä tietoa ideoitiin yhteissuunnittelutyöpajassa uusiksi ideoiksi ja ratkaisuvaihtoehdoiksi. Menetelmänä työpajassa käytettiin sovelletuin osin morfologista analyysia.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin konkreettisia kehittämisideoita sekä pilvipalvelun että asiakaspalvelun kehittämiseksi. Varsinaisia tuloksia tai kehittämisideoita ei julkaista strategisista syistä. Kehittämistyö jatkuu sisäisesti Teknowarella. Nowadays companies can increase their competitiveness by developing service solutions alongside traditional, product-based business solutions. In technology companies, service solutions based on the Industrial Internet of Things (IIoT) also support competitiveness and service exports.
MyTeknoware cloud service is an IIoT-based management and reporting solution for emergency lighting systems developed by Teknoware. MyTeknoware provides its customers with information about the emergency lighting systems connected to it. The main objective of this thesis was to produce user-oriented customer information and ideas for developing the cloud service and generate ideas on how the company could better serve its customers. The actual development of the cloud service was excluded from the development work as this will be implemented by the company based on the development ideas obtained from this thesis.
The development project was a qualitative study that was taken forward as a case study. The methods and principles of service design were utilized in the thesis. From a design perspective, the service was developed by placing customer needs at the centre of the development project. The selected target group was studied to establish their wishes, needs and user experiences with equivalent systems. The user data created in the previous development of the MyTeknoware cloud service was also utilized as background material. After that, the information generated through design thinking was conceived in the co-design workshop into new ideas and solution options, with the morphological analysis methods as applied.
As a result of the thesis, concrete development ideas were obtained to develop both the cloud and customer service. Actual results or development ideas are not published for strategic reasons. Development work continues internally at Teknoware.
MyTeknoware-pilvipalvelu on Teknowaren kehittämä IIoT-pohjainen etähallinratkaisu, joka tarjoaa asiakkailleen tietoa siihen kytketyistä turvavalaistusjärjestelmistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa käyttäjälähtöistä asiakastietoa ja kehitysideoita pilvipalvelun kehittämiseksi, sekä saada ideoita tavoista, joilla yritys voisi palvella asiakkaitaan paremmin. Kehittämistyön ulkopuolelle rajattiin varsinaisen pilvipalvelun kehitys, jota tullaan toteuttamaan yrityksessä tämän työn tuloksena syntyneiden kehitysideoiden pohjalta.
Kehittämistyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jota vietiin eteenpäin tapaustutkimuksena. Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja periaatteita. Muotoilun näkökulmasta katsottuna palvelua kehitettiin asettamalla asiakkaan tarpeet kehitystyön keskiöön. Valittua kohderyhmää haastattelemalla saatiin selville heidän toiveitaan, tarpeitaan ja käyttökokemuksiaan vastaavista järjestelmistä. MyTeknoware-pilvipalvelun aiemmassa kehitystyössä syntynyttä käyttäjätietoa hyödynnettiin myös tausta-aineistona. Muotoiluajattelun avulla syntynyttä tietoa ideoitiin yhteissuunnittelutyöpajassa uusiksi ideoiksi ja ratkaisuvaihtoehdoiksi. Menetelmänä työpajassa käytettiin sovelletuin osin morfologista analyysia.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin konkreettisia kehittämisideoita sekä pilvipalvelun että asiakaspalvelun kehittämiseksi. Varsinaisia tuloksia tai kehittämisideoita ei julkaista strategisista syistä. Kehittämistyö jatkuu sisäisesti Teknowarella.
MyTeknoware cloud service is an IIoT-based management and reporting solution for emergency lighting systems developed by Teknoware. MyTeknoware provides its customers with information about the emergency lighting systems connected to it. The main objective of this thesis was to produce user-oriented customer information and ideas for developing the cloud service and generate ideas on how the company could better serve its customers. The actual development of the cloud service was excluded from the development work as this will be implemented by the company based on the development ideas obtained from this thesis.
The development project was a qualitative study that was taken forward as a case study. The methods and principles of service design were utilized in the thesis. From a design perspective, the service was developed by placing customer needs at the centre of the development project. The selected target group was studied to establish their wishes, needs and user experiences with equivalent systems. The user data created in the previous development of the MyTeknoware cloud service was also utilized as background material. After that, the information generated through design thinking was conceived in the co-design workshop into new ideas and solution options, with the morphological analysis methods as applied.
As a result of the thesis, concrete development ideas were obtained to develop both the cloud and customer service. Actual results or development ideas are not published for strategic reasons. Development work continues internally at Teknoware.