Sähköisen työympäristön lanseeraus : Case Laurea Live
Tarkka, Markus Antero (2012)
Tarkka, Markus Antero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616595
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on uuden sähköisen työympäristön Laurea Liven lanseeraus. Laurea Live -hankkeeseen ryhdyttiin, koska Laureassa haluttiin päivittää aikaisempaa työympäristöä ja saada luotua siitä raikas, avoin, kehittyvä ja helppokäyttöinen. Lanseerauksen päämääränä ja tavoitteena oli sitouttaa valitut kohderyhmät, niin että he ottaisivat Liven keskeiseksi työkalukseen ja hyödyntäisivät siinä olevia uusia toiminnallisuuksia. Opinnäyte alkoi lanseeraussuunnitelman luomisesta. Suunnitelman tuli pitää sisällään kuvaus lanseerauksen riskeistä ja ongelmista ja samalla ratkaisut näihin. Suunnitelmassa tuli myös olla kuvaus, kuinka lanseeraus toteutetaan käytännössä ja minkälaisella aikataululla.
Lanseerauksen toteuttamista helpotti se, että lanseerattava tuote eli Live oli ominaisuuksiltaan onnistunut eikä siinä ollut suuria ongelmia, jotka olisivat estäneet sen käyttöä. Kohderyhmien kiinnostus asiaan oli vaihteleva. Laurea Liven lanseerauksessa oli kaksi kohderyhmää, joille lanseeraus toteutettiin. Nämä ryhmät olivat Otaniemen Laurean henkilökunta ja Otaniemen Laurean opiskelijat. Lanseerauksen toteuttaminen näille kahdelle ryhmälle piti sisällään omat riskinsä ja haasteensa. Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja ratkaista kuinka lanseeraus toteutetaan näille ryhmille ja kuinka kohdataan mahdolliset riskitekijät.
Lanseeraus opiskelijoille toteutettiin käytännössä pitämällä esityksiä. Esitysten tarkoituksena oli kertoa ja esitellä Laurea Liveä Otaniemen opiskelijoille. Esitykset toteutettiin syyskuun kahden ensimmäisen viikon aikana ja ne pidettiin Laurean Otaniemen toimitiloissa oppituntien aikana. Tilaisuuksia oli kaksi päivässä ja tilaisuudet olivat sisällöltään samanlaisia. Osallistujia kaikista kohderyhmistä eli vanhoja ja uusia opiskelijoita eri koulutuslinjoilta. Esiintymisiä ei pidetty LBV:n opiskelijoille, koska heillä ei ollut yhteisiä tunteja. Esiintymiset olivat noin puolen tunnin mittaisia. Esitysten aikana käytiin läpi ja demonstroitiin Liven toiminnallisuuksia kuten esimerkiksi verkostoitumismahdollisuuksia, tiedon hakua ja oman profiilin käyttämistä. Esitykset olivat vuorovaikutteisia ja opiskelijat voivat esittää kysymyksiä Livestä ja sen käytöstä. Esiintymisten lopussa kerrottiin Laurea Live -päivystyksestä, joka pidettiin Laurea Otaniemen atk-tiloissa. Päivystyksien tarkoituksena oli auttaa Liven käytössä tulleissa ongelmissa.
Lanseeraus henkilökunnalle onnistui. Heille saatiin pidettyä erillinen koulutus ja heidät saatiin sitoutettua toteuttamaan viestintästrategiaa. Esitykset opiskelijoille onnistuivat, niissä saatiin kerrottua kaikki olennaine Livestä.
Liven lanseerauksesta opitun perusteella voidaan todeta, että lanseerauksen onnistumiseksi tulee ottaa huomioon sopiva aikatauluttaminen, lanseerauksen tavoitteisiin ja päämäärään perehtyminen, eri viestintäkanavien tutkiminen, riittävä markkinointi ja kohderyhmien tarpeiden huomioon ottaminen. Käytännössä pitää varautua myös siihen, että saattaa tulla ennalta arvaamattomia yllättäviä tilanteita, joista huolimatta lanseerauksen toteuttajalla pitää olla intoa ja halua viedä hanke tavoitteeseen.
Lanseerauksen toteuttamista helpotti se, että lanseerattava tuote eli Live oli ominaisuuksiltaan onnistunut eikä siinä ollut suuria ongelmia, jotka olisivat estäneet sen käyttöä. Kohderyhmien kiinnostus asiaan oli vaihteleva. Laurea Liven lanseerauksessa oli kaksi kohderyhmää, joille lanseeraus toteutettiin. Nämä ryhmät olivat Otaniemen Laurean henkilökunta ja Otaniemen Laurean opiskelijat. Lanseerauksen toteuttaminen näille kahdelle ryhmälle piti sisällään omat riskinsä ja haasteensa. Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja ratkaista kuinka lanseeraus toteutetaan näille ryhmille ja kuinka kohdataan mahdolliset riskitekijät.
Lanseeraus opiskelijoille toteutettiin käytännössä pitämällä esityksiä. Esitysten tarkoituksena oli kertoa ja esitellä Laurea Liveä Otaniemen opiskelijoille. Esitykset toteutettiin syyskuun kahden ensimmäisen viikon aikana ja ne pidettiin Laurean Otaniemen toimitiloissa oppituntien aikana. Tilaisuuksia oli kaksi päivässä ja tilaisuudet olivat sisällöltään samanlaisia. Osallistujia kaikista kohderyhmistä eli vanhoja ja uusia opiskelijoita eri koulutuslinjoilta. Esiintymisiä ei pidetty LBV:n opiskelijoille, koska heillä ei ollut yhteisiä tunteja. Esiintymiset olivat noin puolen tunnin mittaisia. Esitysten aikana käytiin läpi ja demonstroitiin Liven toiminnallisuuksia kuten esimerkiksi verkostoitumismahdollisuuksia, tiedon hakua ja oman profiilin käyttämistä. Esitykset olivat vuorovaikutteisia ja opiskelijat voivat esittää kysymyksiä Livestä ja sen käytöstä. Esiintymisten lopussa kerrottiin Laurea Live -päivystyksestä, joka pidettiin Laurea Otaniemen atk-tiloissa. Päivystyksien tarkoituksena oli auttaa Liven käytössä tulleissa ongelmissa.
Lanseeraus henkilökunnalle onnistui. Heille saatiin pidettyä erillinen koulutus ja heidät saatiin sitoutettua toteuttamaan viestintästrategiaa. Esitykset opiskelijoille onnistuivat, niissä saatiin kerrottua kaikki olennaine Livestä.
Liven lanseerauksesta opitun perusteella voidaan todeta, että lanseerauksen onnistumiseksi tulee ottaa huomioon sopiva aikatauluttaminen, lanseerauksen tavoitteisiin ja päämäärään perehtyminen, eri viestintäkanavien tutkiminen, riittävä markkinointi ja kohderyhmien tarpeiden huomioon ottaminen. Käytännössä pitää varautua myös siihen, että saattaa tulla ennalta arvaamattomia yllättäviä tilanteita, joista huolimatta lanseerauksen toteuttajalla pitää olla intoa ja halua viedä hanke tavoitteeseen.