Kehoni on omani - Video oman kehon koskemattomuudesta ja rajojen asettamisesta 5.-luokkalaisille
Fabricius, Elena; Salo, Marjut (2021)
Fabricius, Elena
Salo, Marjut
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812144
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa seksuaalikasvatusmateriaalia videon muodossa oman kehon koskemattomuudesta ja omista rajoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä murrosiän kynnyksellä olevien nuorten tietoa oman sekä toisten kehojen kunnioittamisesta. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa selkeä ja tutkittuun tietoon perustuva video kohderyhmä huomioiden. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Espoon kaupungin kouluterveydenhuolto.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se sisälsi kirjallisen osuuden sekä tuotoksen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin tutkitusta tiedosta ja se koostui seksuaalikasvatuksesta, seksuaalisesta häirinnästä, koskemattomuudesta ja itsemääräämisoikeudesta sekä omien rajojen asettamisesta. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi animaatiovideo oman kehon koskemattomuudesta ja rajojen asettamisesta 5.-luokkalaisille ja se tuotettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Animaatiovideo esitettiin kohderyhmälle ja heiltä pyydettiin palautetta kyselylomakkeen avulla. Palautetta saatiin yhteensä 22 oppilaalta. Saadun palautteen perusteella oppilaat kokivat videon selkeänä ja mielenkiintoisena. Lisäksi he saivat videosta lisää tietoa sanallisesta ja fyysisestä koskemattomuudesta ja näin ollen voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Espoon kaupungin kouluterveydenhuolto voi hyödyntää videota opetuksen tukena murrosikää käsittelevällä tunnilla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se sisälsi kirjallisen osuuden sekä tuotoksen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin tutkitusta tiedosta ja se koostui seksuaalikasvatuksesta, seksuaalisesta häirinnästä, koskemattomuudesta ja itsemääräämisoikeudesta sekä omien rajojen asettamisesta. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi animaatiovideo oman kehon koskemattomuudesta ja rajojen asettamisesta 5.-luokkalaisille ja se tuotettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Animaatiovideo esitettiin kohderyhmälle ja heiltä pyydettiin palautetta kyselylomakkeen avulla. Palautetta saatiin yhteensä 22 oppilaalta. Saadun palautteen perusteella oppilaat kokivat videon selkeänä ja mielenkiintoisena. Lisäksi he saivat videosta lisää tietoa sanallisesta ja fyysisestä koskemattomuudesta ja näin ollen voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Espoon kaupungin kouluterveydenhuolto voi hyödyntää videota opetuksen tukena murrosikää käsittelevällä tunnilla.