Lisämyynnin ja suosittelun lisääminen ravintolatyössä : Case: Ravintola Rosso PKO
Taulio, Karoliina (2012)
Taulio, Karoliina
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616600
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelin sitä, kuinka Joensuun Rosson tarjoilijat suosittelevat tuotteita asiakkaille. Jotta ravintola erottuisi tänä päivänä toisista ravintoloista edukseen, on tarjoilijan osattava tulkita asiakasta ja täytettävä asiakkaan odotukset. Tarjoilijan vuorovaikutustaidot ovat suuressa roolissa, kun halutaan tehdä käynnistä asiakkaalle elämys.
Kyselylomakkeen avulla tiedusteltiin tarjoilijoiden suosittelutottumuksia työssään. Kyselytutkimuksen jälkeen suoritettiin teemahaastattelu kolmelle vapaaehtoiselle haastateltavalle. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää vinkkejä päivittäisen suosittelun avuksi ravintola Rossossa.
Toukokuussa 2012 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi 11 henkilöä (91,7 % vastaajista). Kyselyn keskeisenä tuloksena havaittiin, että ajoittainen kiire on osasyynä sille, ettei jokainen suosittele työvuoronsa aikana. Osa vastanneista myös koki tietävänsä tuotteista liian vähän suositellakseen niitä vakuuttavasti asiakkaalle. Suuri osa vastaajista oli kuitenkin sitä mieltä, että suosittelu kuuluu tarjoilijan työhön.Syyskuussa järjestettäviin teemahaastatteluihin valittiin kolme vapaaehtoista ja kaiken kaikkiaan vastaukset olivat hyvin kattavia. Teemahaastattelun keskeisinä tuloksina saatiin selville vinkkejä suosittelun lisäämiseksi.
Kyselylomakkeen avulla tiedusteltiin tarjoilijoiden suosittelutottumuksia työssään. Kyselytutkimuksen jälkeen suoritettiin teemahaastattelu kolmelle vapaaehtoiselle haastateltavalle. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää vinkkejä päivittäisen suosittelun avuksi ravintola Rossossa.
Toukokuussa 2012 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi 11 henkilöä (91,7 % vastaajista). Kyselyn keskeisenä tuloksena havaittiin, että ajoittainen kiire on osasyynä sille, ettei jokainen suosittele työvuoronsa aikana. Osa vastanneista myös koki tietävänsä tuotteista liian vähän suositellakseen niitä vakuuttavasti asiakkaalle. Suuri osa vastaajista oli kuitenkin sitä mieltä, että suosittelu kuuluu tarjoilijan työhön.Syyskuussa järjestettäviin teemahaastatteluihin valittiin kolme vapaaehtoista ja kaiken kaikkiaan vastaukset olivat hyvin kattavia. Teemahaastattelun keskeisinä tuloksina saatiin selville vinkkejä suosittelun lisäämiseksi.