Tukihenkilöiden ja maahanmuuttajaopiskelijoiden kokemuksia kotoutumisen tukemisessa tehdystä työstä ammattikorkeakoulussa
Janatuinen, Janette (2021)
Janatuinen, Janette
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812256
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, millä keinoilla tukihenkilö edistää maahanmuuttajaopiskelijoiden kotoutumista ja osallisuutta sekä miten tukihenkilöt ja maahanmuuttajaopiskelijat kokevat tukihenkilön työn merkitykselliseksi. Tukihenkilötoiminta on Laurea-ammattikorkeakoulun tarjoamaa toimintaa Laureaan saapuneille tilauskoulutuksen maahanmuuttajaopiskelijoille. Tukihenkilöinä toimivat Laurean omat opiskelijat. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulu.
Tutkimus oli laadullinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui kolme tukihenkilönä työskennellyttä sekä kolme tuettua maahanmuuttajaopiskelijaa. Haastattelut toteutettiin Zoomin välityksellä ja tallennettiin sekä litteroitiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan kotoutumista ja osallisuutta edistettiin neuvonnalla, vertaistuella sekä yhteistoiminnalla. Tukihenkilön työ koettiin merkitykselliseksi niin maahanmuuttajaopiskelijoiden kuin tukihenkilöidenkin mielestä. Tukihenkilön työn merkityksellisimmät tekijät olivat maahanmuuttajaopiskelijan osaamisen edistäminen, tukihenkilön luoma turvallisuuden tunne sekä sen antama hyvä perusta kotoutumiselle.
Maahanmuuttajaopiskelijoiden ja tukihenkilöiden tyytyväisyys kotoutumisen tukemiseen ja sen onnistumiseen näkyivät selvästi opinnäytetyön tuloksista. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tukihenkilön työ ammattikorkeakoulussa edistää maahanmuuttajaopiskelijoiden kotoutumista ja osallisuutta monipuolisesti sekä antaa hyvän perustan kotoutumiselle. Tukisuhteen myötä maahanmuuttajaopiskelijat ovat saaneet tärkeää osaamista Suomessa asumiseen liittyen ja tunteneet olonsa turvalliseksi uudessa kotimaassa. Opinnäytetyön tuloksia käytetään tukihenkilötoiminnan kehittämiseen Laurea-ammattikorkeakoulussa.
Tutkimus oli laadullinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui kolme tukihenkilönä työskennellyttä sekä kolme tuettua maahanmuuttajaopiskelijaa. Haastattelut toteutettiin Zoomin välityksellä ja tallennettiin sekä litteroitiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan kotoutumista ja osallisuutta edistettiin neuvonnalla, vertaistuella sekä yhteistoiminnalla. Tukihenkilön työ koettiin merkitykselliseksi niin maahanmuuttajaopiskelijoiden kuin tukihenkilöidenkin mielestä. Tukihenkilön työn merkityksellisimmät tekijät olivat maahanmuuttajaopiskelijan osaamisen edistäminen, tukihenkilön luoma turvallisuuden tunne sekä sen antama hyvä perusta kotoutumiselle.
Maahanmuuttajaopiskelijoiden ja tukihenkilöiden tyytyväisyys kotoutumisen tukemiseen ja sen onnistumiseen näkyivät selvästi opinnäytetyön tuloksista. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tukihenkilön työ ammattikorkeakoulussa edistää maahanmuuttajaopiskelijoiden kotoutumista ja osallisuutta monipuolisesti sekä antaa hyvän perustan kotoutumiselle. Tukisuhteen myötä maahanmuuttajaopiskelijat ovat saaneet tärkeää osaamista Suomessa asumiseen liittyen ja tunteneet olonsa turvalliseksi uudessa kotimaassa. Opinnäytetyön tuloksia käytetään tukihenkilötoiminnan kehittämiseen Laurea-ammattikorkeakoulussa.