Toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen - Case Hinausautokeskus Oy
Valanne, Kim; Sipilä, Joni (2012)
Valanne, Kim
Sipilä, Joni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316221
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää Hinausautokeskukselle uudenlainen toiminnanohjaus-järjestelmä vanhan järjestelmän tilalle. Tavoitteena oli kehittää ja helpottaa Hinausautokes-kuksen päivittäisiä toimintatapoja sekä vähentää työntekijöiden ylimääräistä työtä.
Lähtötilanteessa mietittiin mitä vanha järjestelmä pitää sisällään ja mitä tulisi muuttaa, jotta järjestelmä olisi nykyaikaisempi ja säästäisi vaivaa. Opinnäytetyössä kuvataan Hinausautokes-kuksen vaatimien toimintojen sisältämät järjestelmän prosessit ja tarvittavat ominaisuudet. Opinnäytetyössä käytettiin apuna Hinausautokeskuksen asiantuntijahaastatteluita, joista saatiin vaadittavat tiedot koskien järjestelmän vaatimuksia.
Vertailun kohteina olivat kaksi valmista tilaushallintajärjestelmäratkaisua. Listasimme järjes-telmien ominaisuudet järjestelmän tarjoaja yritystä haastattelemalla ja pohdimme vastaavatko järjestelmät Hinausautokeskuksen vaatimuksia järjestelmälle. Pohdimme kumpi järjestelmä olisi lähimpänä vaatimuksia tai tulisiko niihin tehdä pieniä lisäyksiä.
Toinen järjestelmistä osoittautui paremmaksi ratkaisuksi, sen vuosien kokemuksen ja muovau-tuvuutensa ansiosta. Järjestelmästä saadaan pienellä muovaamisella toimiva toiminnanoh-jausjärjestelmä Hinausautokeskukselle.
Lähtötilanteessa mietittiin mitä vanha järjestelmä pitää sisällään ja mitä tulisi muuttaa, jotta järjestelmä olisi nykyaikaisempi ja säästäisi vaivaa. Opinnäytetyössä kuvataan Hinausautokes-kuksen vaatimien toimintojen sisältämät järjestelmän prosessit ja tarvittavat ominaisuudet. Opinnäytetyössä käytettiin apuna Hinausautokeskuksen asiantuntijahaastatteluita, joista saatiin vaadittavat tiedot koskien järjestelmän vaatimuksia.
Vertailun kohteina olivat kaksi valmista tilaushallintajärjestelmäratkaisua. Listasimme järjes-telmien ominaisuudet järjestelmän tarjoaja yritystä haastattelemalla ja pohdimme vastaavatko järjestelmät Hinausautokeskuksen vaatimuksia järjestelmälle. Pohdimme kumpi järjestelmä olisi lähimpänä vaatimuksia tai tulisiko niihin tehdä pieniä lisäyksiä.
Toinen järjestelmistä osoittautui paremmaksi ratkaisuksi, sen vuosien kokemuksen ja muovau-tuvuutensa ansiosta. Järjestelmästä saadaan pienellä muovaamisella toimiva toiminnanoh-jausjärjestelmä Hinausautokeskukselle.