MYYNTI, MARKKINOINTI JA ASIAKASHANKINTA – JOENSUUN SAUNALAUTAN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISSUUNNITELMA
Manninen, Joona (2021)
Manninen, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052912441
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää keinoja saunalauttayrittäjyyden liiketoiminnan kehittämis-tä varten. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla neljää Suomessa toimivaa saunalauttayrittäjää. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä ja aineisto käsiteltiin sisällönanalyysilla. Tulosten pe-rusteella loin Joensuun Saunalautalle liiketoiminnan kehittämissuunnitelman, jota voin hyödyntää omas-sa yritystoiminnassani. Haastattelujen tavoitteena oli selvittää keinoja saunalauttayrityksen liiketulok-sen kasvattamiseen, markkinoinnin edistämiseen ja asiakashankintaan.
Tulosten mukaan selkeästi tehokkaimpina markkinoinnin menetelminä yrittäjät kokivat digitaalisen markkinoinnin sekä verkostoitumisen. Muita markkinoinnin ja mainonnan keinoja olivat suoramarkki-nointi, word-of-mouth -viestintä sekä näkyvä mainonta, esimerkiksi mainosjulisteet tai ilmoitukset. Yrit-täjien suhtautumisessa hinnoitteluun oli jonkin verran hajontaa. Osa koki hinnan nostamisen mahdol-liseksi, osa taas koki hinnaston olevan maksimirajoissa, jolloin saunalauttaristeilyn hinnan nostaminen vaikuttaisi laskevasti asiakasmääriin. Toisaalta hinnan nostamisen edellytyksenä nähtiin jokin inves-tointi tai uudistus palvelukokonaisuudessa. Tulokset osoittivat, että palvelut tuotettiin kolmella erilaisel-la menetelmällä, eli kokonaan itsenäisesti, yhteistyössä muiden yrittäjien kanssa tai yhteistyössä kil-pailijoiden kanssa. Saunalautan palveluihin kuului saunomisen ja risteilyn lisäksi usein esimerkiksi SUP-lautailua tai muuta vesiurheilua lisäveloituksesta. Yrittäjät eivät aktiivisesti kokeneet pyrkineensä kehittämään liiketoimintaansa, mutta analyysin perusteella voitiin muodostaa liiketoiminnan kehittämi-sen lähtökohtien nelinkenttä. Näin ollen tulosten mukaan saunalautan liiketoiminnan kehittäminen edel-lyttää ymmärrystä ajankohtaisuudesta, asiakkaiden tarpeista ja kilpailevista yrittäjistä, sekä markki-nointistrategian kehitystyötä.
Tulosten perusteella loin Joensuun Saunalautalle liiketoiminnan kehittämissuunnitelman. Markkinoin-nissa pyrin yhdistämään ajankohtaisia trendisuuntauksia asiakashankinnan keinoihin sekä lisäämään sosiaalisen median keinoja näkyvyyden lisäämiseksi. Lisäksi tulen uudistamaan Joensuun Saunalautan imagoa nimeämällä asiakasruokailun uudelleen, varioimalla siihen kolme erilaista vaihtoehtoa sekä luomalla uuden sloganin yritykselle. Markkinoinnissa korostuu paikallisuus, vastuullisuus ja kestävyys
Tulosten mukaan selkeästi tehokkaimpina markkinoinnin menetelminä yrittäjät kokivat digitaalisen markkinoinnin sekä verkostoitumisen. Muita markkinoinnin ja mainonnan keinoja olivat suoramarkki-nointi, word-of-mouth -viestintä sekä näkyvä mainonta, esimerkiksi mainosjulisteet tai ilmoitukset. Yrit-täjien suhtautumisessa hinnoitteluun oli jonkin verran hajontaa. Osa koki hinnan nostamisen mahdol-liseksi, osa taas koki hinnaston olevan maksimirajoissa, jolloin saunalauttaristeilyn hinnan nostaminen vaikuttaisi laskevasti asiakasmääriin. Toisaalta hinnan nostamisen edellytyksenä nähtiin jokin inves-tointi tai uudistus palvelukokonaisuudessa. Tulokset osoittivat, että palvelut tuotettiin kolmella erilaisel-la menetelmällä, eli kokonaan itsenäisesti, yhteistyössä muiden yrittäjien kanssa tai yhteistyössä kil-pailijoiden kanssa. Saunalautan palveluihin kuului saunomisen ja risteilyn lisäksi usein esimerkiksi SUP-lautailua tai muuta vesiurheilua lisäveloituksesta. Yrittäjät eivät aktiivisesti kokeneet pyrkineensä kehittämään liiketoimintaansa, mutta analyysin perusteella voitiin muodostaa liiketoiminnan kehittämi-sen lähtökohtien nelinkenttä. Näin ollen tulosten mukaan saunalautan liiketoiminnan kehittäminen edel-lyttää ymmärrystä ajankohtaisuudesta, asiakkaiden tarpeista ja kilpailevista yrittäjistä, sekä markki-nointistrategian kehitystyötä.
Tulosten perusteella loin Joensuun Saunalautalle liiketoiminnan kehittämissuunnitelman. Markkinoin-nissa pyrin yhdistämään ajankohtaisia trendisuuntauksia asiakashankinnan keinoihin sekä lisäämään sosiaalisen median keinoja näkyvyyden lisäämiseksi. Lisäksi tulen uudistamaan Joensuun Saunalautan imagoa nimeämällä asiakasruokailun uudelleen, varioimalla siihen kolme erilaista vaihtoehtoa sekä luomalla uuden sloganin yritykselle. Markkinoinnissa korostuu paikallisuus, vastuullisuus ja kestävyys