Yhteistoiminnalla arvoa palveluprosesseihin
Nikkola, Heidi (2012)
Nikkola, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millä menetelmillä ja toimintamalleilla yhteistoiminnallisuutta voitaisiin palveluliiketoiminnan saralla ja erityisesti B2B –yrityksissä tehostaa. Tehokkaammalla yhteistoiminnalla on tarkoituksena lisätä palveluntarjoajan ja asiakasyrityksen yhteistä arvon tuottamista. Tavoitteina työssä oli selvittää käytössä olevia menetelmiä, tuoda esille menetelmien hyödyntämismahdollisuuksia ja lisäksi saada selville täysin uusia menetelmiä. Tavoitteisiin pääsemiseksi on toteutettu kolmivaiheinen aineistonkeruuprosessi, jossa on selvitetty eri kohderyhmien ajatuksia tutkimuskohteena olleisiin menetelmiin ja niiden hyödyntämismahdollisuuksiin. Aineistonkeruun menetelminä on käytetty kyselyä opiskelijaryhmälle, haastatteluja alan asiantuntijoille sekä työpajatyöskentelyä monialaiselle asiantuntijaryhmälle.
Työn toimeksiantajana toimi Laurea–ammattikorkeakoulun CoCo – From Co-Production to Co-creation. CoCo -hanke on kohdistettu palveluliiketoiminnan edelläkävijäyrityksille ja hankkeen tavoitteena oli kehittää innovatiivisia palvelukonsepteja sekä kansainvälisestikin kilpailukykyisiä palveluliiketoimintoja. Tarkoituksena hankkeessa oli selvittää yhteistoiminnan ja arvon yhdessä tuottamisen ilmenemistä yhteistyöyrityksissä ja niiden liiketoimintasuhteissa. Hankkeen tulosten perusteelta oli tarkoituksena kehittää ja testata uusia toimintamalleja sekä johdon työkaluja, joilla haluttiin vahvistaa yritysten palvelutoimintoja ja palvelukulttuuria.
Toimintaympäristönä työssä olivat B2B –palveluyritykset. Työn tulokset ovat osittain hyödynnettävissä myös B2C –yrityksiin, vaikka eroja näiden markkinoiden välillä onkin. Työn viitekehys muodostuu palvelukeskeisen liiketoimintalogiikan, palveluliiketoiminnan, yhteistoiminnan ja arvon sekä arvon yhdessä tuottamisen käsitteistä. Käsitteet linkittyvät toisiinsa vahvasti muodostaen prosessimaisen käsityksen siitä, kuinka palvelukeskeisen liiketoimintalogiikan on oltava palveluyrityksen toiminnan lähtökohtana, jotta yritys pystyisi todella tuottamaan arvoa yhdessä asiakkaan kanssa.
Tärkeimmäksi yhteistoimintaa tehostavaksi menetelmäksi tuloksista nousi toimiva vuorovaikutus ja dialogi palveluntarjoajan ja asiakasyrityksen välillä kaikissa palveluprosessin vaiheissa. Kaiken kaikkiaan yhteistoiminnalla ja oikeilla menetelmillä vaikuttaisi olevan paljonkin vaikutusta yrityksen ja asiakkaan yhteisessä arvontuottamisessa. Palveluprosessit ovat entistä läpinäkyvämpiä myös asiakkaalle, kun asiakas otetaan mukaan palvelun kehittämiseen. Asiakkaan arvokokemuksen ei enää ajatella täyttyvän palvelun käytön myötä vaan arvon halutaan kuuluvan yrityksen ja asiakkaan väliseen palveluprosessiin.
Työn toimeksiantajana toimi Laurea–ammattikorkeakoulun CoCo – From Co-Production to Co-creation. CoCo -hanke on kohdistettu palveluliiketoiminnan edelläkävijäyrityksille ja hankkeen tavoitteena oli kehittää innovatiivisia palvelukonsepteja sekä kansainvälisestikin kilpailukykyisiä palveluliiketoimintoja. Tarkoituksena hankkeessa oli selvittää yhteistoiminnan ja arvon yhdessä tuottamisen ilmenemistä yhteistyöyrityksissä ja niiden liiketoimintasuhteissa. Hankkeen tulosten perusteelta oli tarkoituksena kehittää ja testata uusia toimintamalleja sekä johdon työkaluja, joilla haluttiin vahvistaa yritysten palvelutoimintoja ja palvelukulttuuria.
Toimintaympäristönä työssä olivat B2B –palveluyritykset. Työn tulokset ovat osittain hyödynnettävissä myös B2C –yrityksiin, vaikka eroja näiden markkinoiden välillä onkin. Työn viitekehys muodostuu palvelukeskeisen liiketoimintalogiikan, palveluliiketoiminnan, yhteistoiminnan ja arvon sekä arvon yhdessä tuottamisen käsitteistä. Käsitteet linkittyvät toisiinsa vahvasti muodostaen prosessimaisen käsityksen siitä, kuinka palvelukeskeisen liiketoimintalogiikan on oltava palveluyrityksen toiminnan lähtökohtana, jotta yritys pystyisi todella tuottamaan arvoa yhdessä asiakkaan kanssa.
Tärkeimmäksi yhteistoimintaa tehostavaksi menetelmäksi tuloksista nousi toimiva vuorovaikutus ja dialogi palveluntarjoajan ja asiakasyrityksen välillä kaikissa palveluprosessin vaiheissa. Kaiken kaikkiaan yhteistoiminnalla ja oikeilla menetelmillä vaikuttaisi olevan paljonkin vaikutusta yrityksen ja asiakkaan yhteisessä arvontuottamisessa. Palveluprosessit ovat entistä läpinäkyvämpiä myös asiakkaalle, kun asiakas otetaan mukaan palvelun kehittämiseen. Asiakkaan arvokokemuksen ei enää ajatella täyttyvän palvelun käytön myötä vaan arvon halutaan kuuluvan yrityksen ja asiakkaan väliseen palveluprosessiin.