Hoidon tarpeen arviointi- ohjeistus sairaanhoitajalle puhelinohjaukseen Niinivaaran terveysasemalla
Kylmä, Tiina (2012)
Kylmä, Tiina
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716736
Tiivistelmä
Joensuussa Attendo Terveyspalvelut Oy:n Niinivaaran terveysasemalla sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arviointia, ohjausta ja priorisointia pääasiallisesti vaativassa puhelintyössä. Työn haastavuus ja vaativuus korostuvat lähinnä hoidon tarpeen arvioinnin tekemisessä tarkennetulla kysymysten asettelulla, haastattelun eli anamneesin tekemisellä ilman potilaan fyysistä läsnäoloa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hoidon tarpeen arviointia puhelintyössä Niinivaaran terveysasemalla. Tarkoituksena oli tuottaa hoitajille yksinkertaistettu ratkaisumalli nopeaan päätöksentekoon sekä auttaa potilaan oikean hoitopaikan valintaa. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa selkeä ohjeistus perehdytettäessä uutta työntekijää terveysasemalla tapahtuvaan puhelintyöhön sekä kehittää hoitajien puhelintyöskentelyä.
Ohjeistuksella täydennetään ja tuetaan hoitajien ammattitaitoa eri sairauksien hoidontarpeen arviointia tehtäessä. Samalla lyhennetään puhelujen kestoa sekä saadaan potilaille mahdollisimman yhdenvertainen, laadukas palvelu. Ohjeistuksella tuetaan puhelintyön toimivuutta niin, että potilaat saavat tarvitsemansa ohjauksen, neuvonnan ja hoidon tarpeelliseksi katsotussa ajassa lait ja asetukset huomioiden, kustannustehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hoidon tarpeen arviointia puhelintyössä Niinivaaran terveysasemalla. Tarkoituksena oli tuottaa hoitajille yksinkertaistettu ratkaisumalli nopeaan päätöksentekoon sekä auttaa potilaan oikean hoitopaikan valintaa. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa selkeä ohjeistus perehdytettäessä uutta työntekijää terveysasemalla tapahtuvaan puhelintyöhön sekä kehittää hoitajien puhelintyöskentelyä.
Ohjeistuksella täydennetään ja tuetaan hoitajien ammattitaitoa eri sairauksien hoidontarpeen arviointia tehtäessä. Samalla lyhennetään puhelujen kestoa sekä saadaan potilaille mahdollisimman yhdenvertainen, laadukas palvelu. Ohjeistuksella tuetaan puhelintyön toimivuutta niin, että potilaat saavat tarvitsemansa ohjauksen, neuvonnan ja hoidon tarpeelliseksi katsotussa ajassa lait ja asetukset huomioiden, kustannustehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.