FODMAP-ruokavalio Foodsterin asiakastapahtumassa
Malmbäck, Johanna (2021)
Malmbäck, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112687
Tiivistelmä
Tavoitteena oli kerätä tietoa FODMAP-ruokavaliosta, jonka avulla pystyttiin järjestämään Lahden Foodsterissa asiakastapatuma. Lisäksi opinnäytetyön avulla Lahden Kespron Food Solution Manager sai käyttöönsä muistilistan asiakastapahtuman järjestämisestä. Asiakastapahtuman tarkoituksena oli lisätä ravintoloiden sekä kahviloiden tietoutta FODMAP-ruokavaliosta ja antaa uusia ideoita sekä vinkkejä oman liiketoiminnan kehittämiseksi.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi 10 kohdan muistilista asiakastapahtuman järjestämiseksi. Opinnäytetyön koostuu lähinnä tiedonhankinnasta, mutta myös tapahtuman järjestämisestä. Tässä työssä pyrittiin yhdistämään teoriat toisiinsa sekä huomioimaan toimeksiantajan kokemat tärkeät asiat. Opinnäytetyö toteutettiin Lahden Kespron Food Solution Managerin haastattelulla Foodsterin asiakastapahtumista, asiakastapahtuman järjestämisellä sekä kyselyllä, joka oli suunnattu asiakastapahtuman asiakkaille. Kyselyllä haluttiin tuoda lisäarvoa Kesprolle, koska asiakaspalaute koetaan tärkeäksi kehittymisen kannalta.
Tämän työn teoriassa käsitellään ensin suomalaista ruokavaliota. Toisessa ja kolmannessa luvussa käsitellään mitä ärtyvän suolen oireyhtymä on ja miksi FODMAP-ruokavaliosta on apua. Viimeinen teoria osuus keskittyy tapahtumien järjestämiseen Kespron näkökulmasta. Teoria osaa on mahdollista hyödyntää ravintoloiden ja kahviloiden FODMAP-tietouden lisäämisessä ja Kespro saa työstä käyttöönsä 10 kohdan muistilista tulevaisuuden asiakastapahtumien järjestämiseksi.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi 10 kohdan muistilista asiakastapahtuman järjestämiseksi. Opinnäytetyön koostuu lähinnä tiedonhankinnasta, mutta myös tapahtuman järjestämisestä. Tässä työssä pyrittiin yhdistämään teoriat toisiinsa sekä huomioimaan toimeksiantajan kokemat tärkeät asiat. Opinnäytetyö toteutettiin Lahden Kespron Food Solution Managerin haastattelulla Foodsterin asiakastapahtumista, asiakastapahtuman järjestämisellä sekä kyselyllä, joka oli suunnattu asiakastapahtuman asiakkaille. Kyselyllä haluttiin tuoda lisäarvoa Kesprolle, koska asiakaspalaute koetaan tärkeäksi kehittymisen kannalta.
Tämän työn teoriassa käsitellään ensin suomalaista ruokavaliota. Toisessa ja kolmannessa luvussa käsitellään mitä ärtyvän suolen oireyhtymä on ja miksi FODMAP-ruokavaliosta on apua. Viimeinen teoria osuus keskittyy tapahtumien järjestämiseen Kespron näkökulmasta. Teoria osaa on mahdollista hyödyntää ravintoloiden ja kahviloiden FODMAP-tietouden lisäämisessä ja Kespro saa työstä käyttöönsä 10 kohdan muistilista tulevaisuuden asiakastapahtumien järjestämiseksi.