OUTBOUND-PUHELUJEN LISÄMYYNTIIN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Hämäläinen, Eetu (2021)
Hämäläinen, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711955
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia telemarkkinoinnin outbound-puhelujen lisämyyntiin vaikuttavia tekijöitä. Myyjän työ pohjautuu myyntiprosessin hallintaan, niin puhelimitse kuin asia-kaskäynnein. Hallitsemalla myyntiprosessin perusperiaatteet myyjän on helpoin antaa kokonais-valtaista palvelua asiakkaalleen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään muun muassa läpi myyntiprosessia, hyvän myyjän ylei-siä ominaisuuksia ja hyvän myyntipuheen rakennetta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää sekä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Mene-telmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu lomakkeiden avulla. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia, jotta olisi mahdollista saada tarkempia ja monipuolisempia vastauksia.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että myyjien näkemykset myyjän ominaisuuksista ja lisämyyntiin johtavasta myyntiprosessista vastaavat kirjallisuusosassa muodostunutta kuvaa. Jokaisella myy-jällä oli halu tehdä lisämyyntiä myyntitapahtuman päätteeksi, mutta heidän syynsä lisämyynnissä onnistumiseen vaihtelivat henkilökohtaisella tasolla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään muun muassa läpi myyntiprosessia, hyvän myyjän ylei-siä ominaisuuksia ja hyvän myyntipuheen rakennetta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää sekä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Mene-telmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu lomakkeiden avulla. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia, jotta olisi mahdollista saada tarkempia ja monipuolisempia vastauksia.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että myyjien näkemykset myyjän ominaisuuksista ja lisämyyntiin johtavasta myyntiprosessista vastaavat kirjallisuusosassa muodostunutta kuvaa. Jokaisella myy-jällä oli halu tehdä lisämyyntiä myyntitapahtuman päätteeksi, mutta heidän syynsä lisämyynnissä onnistumiseen vaihtelivat henkilökohtaisella tasolla.