Ohjattu ulkotoiminta alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmissä : Vinkkikansio kasvattajille
Koivukangas, Kati; Muhonen, Heini (2021)
Koivukangas, Kati
Muhonen, Heini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112829
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa käsittelimme alle 3-vuotiaidenkasvua ja kehitystä, osallisuutta, leikkiä sekä kasvattajan roolia näiden tukemisessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tukea varhaiskasvattajia alle kolmevuotiaiden ohjatun ulkotoiminnan suunnitellussa ja toteutuksessa. Työmme tavoitteena oli luoda selkeä vinkkikansio, jonka ideat ovat muokattu sopimaan erityisesti päiväkotien nuorimmille lapsille. Vinkkikansion ideat ovat jäsennetty varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) oppimisen alueiden mukaan, mikä helpottaa sen käyttöä sekä tukee sitä, että toiminta on pedagogisesti perusteltua. Työn toimeksiantajana oli Päiväkoti Satulaiva Taipalsaarelta.
Opinnäytetyömme koostuu teoreettisesta osasta sekä kehittämistyöstä. Työmme teoreettisena viitekehyksenä käsittelimme alle kolmevuotiaita varhaiskasvatuksessa ja kasvattajan roolia pienen lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa. Työssämme toimme esille myös pedagogisen ohjatun ulkotoiminnan näkökulmia niin päiväkodin pihalla kuin luontoympäristössäkin. Lisäksi käsittelimme varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) oppimisen alueita alle kolmevuotiaiden ryhmissä. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynsimme lähdekirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia.
Kehittämistyönä teimme vinkkikansion kannustamaan ja helpottamaan kasvattajia ohjatun ulkotoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Tärkeässä roolissa vinkkikansion ideoissa oli lasten sekä aikuisten aktivoiminen ja yhteiseen tekemiseen kannustaminen niin päiväkodin pihalla, kuin lähiympäristössä kuten metsässä. Keskityimme ideoissa vuorovaikutustaitojen sekä kielenkehityksen tukemiseen, sillä ne ovat 1–3-vuotiaiden yksi keskeisimmistä kehitystehtävistä.
Testasimme vinkkikansioon valitut ideat kohderyhmällä ja totesimme ne havaintojemme perusteella ikäryhmälle sopiviksi. Kasvattajilta saimme palautetta, että kansioon valitut tuokiot olivat helposti toteutettavissa ja käyttökelpoisia. Kiitosta saimme, että kohderyhmäksi oli valittu päiväkotien nuorimmat
Opinnäytetyömme koostuu teoreettisesta osasta sekä kehittämistyöstä. Työmme teoreettisena viitekehyksenä käsittelimme alle kolmevuotiaita varhaiskasvatuksessa ja kasvattajan roolia pienen lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa. Työssämme toimme esille myös pedagogisen ohjatun ulkotoiminnan näkökulmia niin päiväkodin pihalla kuin luontoympäristössäkin. Lisäksi käsittelimme varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) oppimisen alueita alle kolmevuotiaiden ryhmissä. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynsimme lähdekirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia.
Kehittämistyönä teimme vinkkikansion kannustamaan ja helpottamaan kasvattajia ohjatun ulkotoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Tärkeässä roolissa vinkkikansion ideoissa oli lasten sekä aikuisten aktivoiminen ja yhteiseen tekemiseen kannustaminen niin päiväkodin pihalla, kuin lähiympäristössä kuten metsässä. Keskityimme ideoissa vuorovaikutustaitojen sekä kielenkehityksen tukemiseen, sillä ne ovat 1–3-vuotiaiden yksi keskeisimmistä kehitystehtävistä.
Testasimme vinkkikansioon valitut ideat kohderyhmällä ja totesimme ne havaintojemme perusteella ikäryhmälle sopiviksi. Kasvattajilta saimme palautetta, että kansioon valitut tuokiot olivat helposti toteutettavissa ja käyttökelpoisia. Kiitosta saimme, että kohderyhmäksi oli valittu päiväkotien nuorimmat